onsdag 10. oktober 2012

09.10 Fellestrening på jorde








Vi dro av gårde til jordet ved Kari i dag. Hadde med noen unge hunder som mest trente ro ved fot og ved sekk. Også var det lagt ut noen oppgaver rundt jordet og noen av oss trente dirigeringer.

På slutten la vi opp en ”felle” for Carmen. Jeg ville prøve å få fortalt henne at hun SKAL høre på meg selv om noe fristende finnes i motsatt retning. Dermed ble det lagt ut et par tennisballer i en kvisthaug og en diger ”lysende” dummy et stykke til venstre for denne, - alt uten at hun fikk se det ble lagt ut. Vinden kom fra siden sånn at hun ville få ferten av ”feil” sted.

Dette viste seg å bli eksempel på en særdeles vellykket øvelse. Jeg stod jo og håpa på at hun skulle la seg friste, og faktisk IKKE gjøre det riktig fra begynnelsen av. Sendte henne ut mot kvisthaugen, hun fikk ferten av den store dummyen og skar mot siden. Stopp - og det adlød hun fint. Jeg tok meg tid, skrøt av henne og sendte til høyre, men hun ville til venstre.

Dermed var det bare å brøle og løpe bort til henne. Sette henne bestemt, gå tilbake og gjenta høyre - og da gjorde hun som hun fikk beskjed om og fant tennisball. Ny utsending til tennisball. Og til slutt den store fristende dummyen.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar