søndag 5. februar 2012

02.02 Kaldt!




Ja, nå er det definitivt vinter hva temperaturen angår. Gradstokken krøp ned til minus 13 i løpet av kvelden, og kaldere skal det visst bli.

I dag hadde Carmen og jeg en 2,5 times økt på ettermiddagen. Vi gikk den gamle turløypa vår langs jernbanen.

Underveis la jeg inn noen treningsmomenter. Den lange rette veien, med gjerde på begge sider innbyr jo til lange fremmadsendinger. Dessuten trente vi en del fot, ilagt kast av veldig fristende dummy (med pels). Sitt på kastet, og så fot forbi dummyen.

Tenker jo litt på jaktcupen til helgen og det som er øvelsen der. Siden det er vanskelig å få trent det trykket som blir med flere på linja når en trener alene, så prøvde jeg altså å få opp trykket litt ved å bruke disse fristende pels-dummyene.

Carmen fikk gå fot løs mesteparten av tiden, men med kobbelet løst rundt halsen. Stoler jo ikke helt på henne nå om dagen, og løypa vi gikk brukes av mange hundefolk. Men, vi møtte faktisk bare én hund på runden vår. En Samojed hannhund valp på 6 måneder. Han skjønte nok ikke noe særlig av at Carmen har løpetid.

Joggere derimot var det flust av, med de møtesituasjonene gikk helt greit, også på den delen av runden som er i skogen på en svingete gangsti. Fin trening i grunn, siden de plutselig dukker opp i skogen rundt en sving, noe som jo kan gjøre Carmen litt oppskjørta.

Det ble mye fot-trening på turen, og det trenger vi jo. Får visst aldri trent nok på det. Som vanlig når jeg trener jaktfot prøver jeg altså å tilstrebe at hunden skal være så kul som mulig, og ikke gå og ta øyekontakt med meg hele tiden. Samtidig må hun jo være oppmerksom på hvor venstrebenet mitt er, så hun går der hun skal gå.

Noen ganger underveis fikk hun gå fri, og så la vi inn trening på stopp og innkalling.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar