lørdag 30. oktober 2010

30.10 Jordetrening




Hyggelig trening på jordet sammen med golden unghund i det nærmeste nabolaget. Suverent å ha en treningskompis noen få hundre meter unna. Utrolig lettvint, da, bare å spasere bort og gå videre sammen bort på jordet. Greit å slippe å kjøre til Østfold eller Brårud HVER gang jeg skal trene. Skåret i gleden er at den andre treningskompisen mista hunden sin for en uke siden; - Carmen og jeg hadde jo sett fram til å ha ikke bare én, men to ekvipasjer å trene med i nærområdet….

Kjempefint for Carmen med litt fredelig trening i den fasen hun er nå. Jeg har ikke behov for noen voldsomme greier med apport kaster osv nå for tiden. Nå gjelder det å få Carmen styrbar, legge på forstyrrelser, få innprenta at hun skal følge håndsignal osv.

Vi starta med litt ro (med te og lefse!) på stolsekken. Så var det fram med gjerdestolpene og firkanten.

Jeg trente Carmen som jeg har pleid i det siste med å gå firkanten rundt og sende til det diagonalt motsatte hjørnet. Prøvde meg også på en sidedirrigering, men det gikk ikke noe særlig bra. Det skjønner hun rett og slett ikke enda.

Avslutta med et par runder med forstyrrelser for Carmen. La ut en dummy veldig diskret på vår vei forbi stolpen. Tilbake i ”utsendingshjørnet” kasta jeg, med litt lyd, en dummy på utsiden av firkanten. På første forsøket sprang hun mot dirigeringen, men tok en bue og ville til markeringen. Dermed måtte hun kalles hjem igjen. Så løp hun rett på.

Jeg gjentok øvelsen, og denne gangen ble det enda vanskeligere siden dummyen havna nærmere firkanten. Og lillefrøkna gjorde akkurat som hun skulle. Spikra markeringen, hørte på ”mot” og løpe som en rakett ut til dirigeringen, og rett på markeringen etter å ha avlevert.

Flinke lille Carmen!!

Golden unghunden var for øvrig også kjempeflink, og fikk jo presentert opptil flere helt nye øvelser. Det blir moro å følge ekvipasjen framover!!

Nok en gang er bildene kun illustrasjonsfoto fra tidligere (det har ikke vært det helt store fotoværet i det siste).

http://hundfotografier.se/wordpress/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar