mandag 18. oktober 2010

17.10 Mossehallen

En rolig morgen og formiddag, - jammen tok det tid å oppdatere bloggen etter helgens begivenhetsrike kurs!!

Jeg tok en liten tur ut på jordet over veien med Carmen. Tok med 4 gjerdestolper med intensjon om å trene forkanten. Dvs. jeg begynte med litt ”påminnelser” om håndsignal. Altså ”du går dit jeg peker”, etter å ha lagt en dummy i jordekanten uten at hun så det.

Tok også noen runder med stopp på tennisball. Hun er lett i rumpa når hun skjønner at jeg har tenkt å kaste ballen. For å få til denne øvelsen 100 % er jeg jo avhengig at hun er stadig, og ikke knaller. Poenget er altså blåse i fløyta, hun stopper, og hun må vente til etter at jeg har kasta ballen OG gitt kommando før hun får gå.

Hun knalla først på ballen, men det gikk greit etter hvert, er jo noe med å tilpasse avstanden mellom henne og meg, også.

Så var vi i gang med firkanten. Satte altså opp fire gjerdestolper og sendte henne på diagonalen mot dummy jeg hadde lagt ut. Skulle ønske jeg kunne ha skrevet at hun oppførte seg helt fint, og ikke gjentok ”tokspringet” fra kurset…….

Vel, den som gir seg har tapt. Etter hver ble hun lydhør. Det hendte jo at hun ville løpe mot stolpen rett fram, langs firkanten, og ikke diagonalt dit jeg pekte. Da var det bare å kalle inn og begynne på nytt. Noen ganger gikk jeg også ut mot den rette stolpen og påkalte hennes oppmerksomhet UTEN å vise dummyen.

Jeg gav meg når hun gjorde to perfekte apporter på rad.

På kvelden var det ”sesongstart” på treningen i Mossehallen. Altså noen hundefolk som har leid hallen en del søndagskvelder i løpet av vinterhalvåret.

Som vanlig var vi opptil flere fra jaktmiljøet. Så vi trente litt på linje, med sitt og bli og innkalling. Vanskelig nok for Carmen. Lenge siden vi har trent i hall. Ble jo også mye trening på å være tålmodig ved bena mine mens de tobente stod i ring og snakka.

Jammen fikk jeg trent litt fellesdekk, også, og det gikk faktisk kjempefint.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar