Etter en utrolig trivelig helg hos oppdretter, dro Carmen og jeg av gårde i dag. Vi dro til Håkan Johanzon og Karina Sellén på Gryt for å gjennomføre en FART - Fågelhundens arbeidstest.
Testen bestod av 5 momenter; *Samspill med testleder, *Inngjerdingen, *Gropen, *Blekkspruten og *Sleden.
Testen bestod av 5 momenter; *Samspill med testleder, *Inngjerdingen, *Gropen, *Blekkspruten og *Sleden.
Samspill med testleder
Håkan tok Carmen med seg i kobbel og testa om hun ville være med en fremmed. Her var testlederen nøytral. Det syntes hun var helt greit, og hun tusla med uten å vise Håkan noen større oppmerksomhet. På momentet Kontakt fikk hun en 6er; - ”frimodig, velbalansert”. Og på momentet Följsamhet fikk hun en 5er; - ”nøytralt följsam”.
Deretter tok Håkan kontakt med henne, og hun svarte veldig fint med god kontakt og interesse. Karakteren ble 6; - ”svarer balansert”.
Deretter håndterte han henne - altså tok på ryggen, så på tennene og løfta på bena hennes. Det likte hun ikke og hun prøvde å trekke seg. På momentet Tilgjengelighet fikk hun en 1er; - ”bakker unna”.
Hun viste altså ingen sosial aggresjon.
Inngjerdingen
Vi tok en tur opp i skogen til inngjerdingen. Et slags stort bur uten tak, og med 3 innganger. Oppi denne kasta Håkan dummyer.
På første kastet var det åpent på tre steder i inngjerdingen. En stor åpning, en liten åpning og også en netting som var mulig å forsere. Carmen løp rett ut og inn i inngjerdingen gjennom den største åpningen og henta apporten. Hun fikk gjenta det én gang, så ble den største åpningen lukket.
Bytteinteresse - Problemløsning, Konsentrasjon og Rasjonalitet; - her fikk hun en 6er - ”finner strukturert en inngang”. Hun var ikke miljøpåvirket. Byttehåndtering - Griperfunksjon gav en 5er; - ”grep i enden av dummyen”. Bytteinteresse - Beholderfunksjon gav en 10er; - ”holder fast”.
Hun strevde litt for å finne veien inn da den største åpningen var lukket, og hun prøve å få hjelp ved å gå bort til Håkan og ved å se på meg. Ingen hjelp å få. Dermed tok hun et par nye runder rundt inngjerdingen og fant den lille åpningen.
Bytteinteresse - Problemløsning, Konsentrasjon og Rasjonalitet; - her fikk hun en 4er - ”finner etter avbrudd inngangen”. Hun var ikke miljøpåvirket. Byttehåndtering - Griperfunksjon gav en 6er; - ”griper balansert midt på dummyen”. Bytteinteresse - Beholderfunksjon gav en 10er; - ”holder fast”. Problemløsning - Konsentrasjon og Rasjonalitet når den store luka var stengt gav en 6er; - ”strukturert, finner utgang”.
Så ble det veldig vanskelig med bare nettingåpningen tilgjengelig. Her ble hun litt frustrert og løp pipende noen runder rundt inngjerdingen. Hun prøvde å grave litt på feil side, og litt på riktig side. Så kom hun seg inn og fikk tak i dummyen, men fant ikke veien ut. Dette ble hun så frustrert over at hun begynte å gnage på dummyen. Håkan avbrøt atferden ved å løfte litt på nettingen, slik at hun kom seg ut. Så gjentok han kastet inn, slik at hun kom seg både inn og ut under nettingen.
Bytteinteresse - Problemløsning, Konsentrasjon og Rasjonalitet; - her fikk hun en 4er - ”finner etter avbrudd inngangen”. Hun var ikke miljøpåvirket. Byttehåndtering - Griperfunksjon gav en 6er; - ”griper balansert midt på dummyen”. Bytteinteresse - Beholderfunksjon måtte beskrives med 0; - ”kan ikke bedømmes”. Problemløsning - Konsentrasjon og Rasjonalitet når begge lukene var stengt gav en 1er; - ”passiv, behøver støtte”.
Til slutt på dette momentet ble de to lukene åpnet igjen. Det som var snodig å se da var at Carmen tok seg inn gjennom nettingen på tross av de åpne lukene og løp ut gjennom den lille luka.
Gropen
Så gikk turen videre i skogen, til den såkalte gropen - et hull i bakken med granbar over.
Først ble dummyen kasta i området og hun var raskt ut og henta og raskt hjem. Bytteinteresse - oppleterfunksjon fikk en 6er; - ”intensivt i relevant område, rasjonell”. Hva gjaldt Byttehåndtering fikk hun en 6er; - ”bærer balansert”. Og Byttehåndtering - Beholderfunksjon gav en 1er; - ”bærer frimodig til fører”.
I andre runde gjemte Håkan den lille dummyen under granbaret. Carmen løp ut til rett område, søkte litt rundt og kom tilbake til gropen, og stakk halsen langt ned for å få tak i dummyen.
I siste runden bara lata Håkan som han la ut noe. Hun søkte ganske stort, og etter en stund kasta han dummyen ut mens hun kikka en annen vei, så hun fikk funn.
Karakterene ble de samme på runde 2 og 3 som på 1. Dessuten var hun ikke Miljøpåvirket.
Blekkspruten
Dette momentet bestod av en såkalt blekksprut. En slags snodig ”dokke” som ble festa til ei line i en motor, og lina ble strekt ut langs veien.
Lina ble surret inn i stort tempo, slik at blekkspruten kom farende forbi, og Carmen skulle få slippe bort i kobbelets lengde og etter hvert kobles løs. Hun kasta seg fram. Og da hun ble kobla løs spant hun bort til dokka for så å ta den opp og komme hjem med den.
På Oppdagelsesevne - registrering av bevegelse og lyd fikk hun 10; - ”når lina strekkes”. På Bytteinteresse - Etterfølgerfunksjon fikk hun 8; - ”veldig rask, kraftfull”. På Bytteinteresse - kontaktevne, uidentifisert bytte fikk hun 10; - ”umiddelbar nærkontakt”. På Byttehåndtering - Griperfunksjon fikk hun 6; - ”griper balansert, rasjonelt”. På Byttehåndtering - Bærerfunksjon fikk hun 8; - ”bærer balansert, etter omtak”. På Byttehåndtering - Under bæring fikk hun 5; - ”Tilpasset grep”. Og på Byttehåndtering - Minnefunksjon fikk hun 7; - ”Gjentatte kontroller”.
Momentet ble gjentatt, med den forskjellen at Håkan holdt igjen lina slik at hun fikk motstand. Da kom villdyret fram i Carmen. Hun knurra og fillerista det gjenstridige byttet - det gjaldt å få avliva det ordentlig. Hm… hvordan vil hun reagere på et skadeskutt vilt, mon tro?
På Bytteinteresse - Etterfølgerfunksjon fikk hun 8; - ”veldig rask, kraftfull”. På Bytteinteresse - kontaktevne, identifisert bytte fikk hun 10; - ”umiddelbar nærkontakt”. På Byttehåndtering - Griperfunksjon fikk hun 6; - ”griper balansert, rasjonelt”. På Bytteinteresse - Beholderfunksjon ved byttemotstand fikk hun 9; - ”Mister, raskt gjentak, siden regulert intensiv, uten å miste”. På Byttehåndtering - etter byttemotstand fikk hun 8; - ”rister og skaker”.
Sleden
Dette var momentet som tas med i tillegg på FART 2; - altså for de over 12 måneder. Her kom det fram reaksjoner som var helt overraskende for meg. Jeg hadde trodd at Carmen skulle bli redd, men hun ble sint!
Momentet var en slags slede med en halvfigur i papp med store hvite øyne. Den ble dratt fram etter noen tau og kom mot oss i skogen. Jeg skulle holde Carmen igjen.
Hun bjeffa konstant, reiste bust fra nakken til halen, knurra og fråda. Fråden spruta faktisk om munnen på henne. Hun stod i stramt kobbel og til dels stampa i bakken med forbena. Hun kasta ikke så mye som et blikk på meg, og sendte Håkan et kort blikk. Hun virka rett og slett rasende på dette uhyret som nærma seg.
Da sleden stoppa opp gav hun seg ikke med utfallene. Det tok ganske lang tid før pelsen begynte å legge seg litt. Så nærma hun seg sakte sleden, og jeg fulgte på. Kom helt fram og hun fikk servert pølse, som ble lagt på figuren. Vi gikk forbi figuren og hun fulgte sporet av den innover. Vi snudde og gikk mot figuren bakfra. Da hadde hun et nytt lite utfall mot den.
For at hun skulle avreagere passerte vi gjentatte ganger, og Håkan hadde lagt ut pølsebiter for hver gang. Og til slutt passerte vi noen ganger uten pølse. Hun roa seg helt ned.
Så var det karakterene, da. På Skremsel - uidentifisert potensiell fare fikk hun 2; - ”Offensiv interesse med sporadisk usikkerhet uten flukttendens”. På Aggresjon - uidentifisert potensiell fare fikk hun 8; - ”kraftfull skarphet, noen angrepssignaler”. På Aggresjonsbalanse - Intensitetsregulering av aggresjon tilpasset trusselens aktivitet fikk hun 3; - ”langsomt minskende aggresjonspåslag”. På Undersøkelsesevne - uidentifisert potensiell fare etter evt aggresjonspåslag fikk hun 9; - ”forsinket start uten støtte”. På Avreageringsevne etter skremselspåvirkning fikk hun 4, - ”gjenstående usikkerhet ved oppvending eller passasje”.
Lyd
Lyd ble bedømt med egne karakterer. Her fikk hun karakteren 1 på Kampbjeff; - ”Ingen”. Hva gjaldt piping fikk hun noen anmerkninger. Hun sutra litt innimellom momentene. På Sosial kontakt og I forventing av bytteaktivitet fikk hun 1; - ”ingen pip”. Mens Under bytteaktivitet og Ved passivitet fikk hun 2, - ”enkelte pip”.
Nervekonstitusjon
På Stressnivå under passivitet fikk hun 3; - ”raskt minskende”. På Stressnivå under aktivitet fikk hun 4; - ”minskende stresspåslag, for det meste tilpasset”. Og på Stresspåslag under skremselspåvirkning fikk hun 2; - ”for det meste offensivt kontrollert”.
Ting å ta med seg
Hun trenger mer trening på å la seg håndtere; - det vet jeg jo. La hundevante folk kjenne på kroppen hennes og belønne med godis.
Videre lærer hun raskt, når hun får introdusert oppgaver. Jeg må huske på å la henne fordøye positive ting ved innlæring. Noe av det samme Gunilla W. snakka om - med å ”legge hunden til side” etter nyinnlæring.
Markeringer - viktig å unngå de store søkene. Tillate at hun leter i en ”korridor”, altså at hun kan få søke i dybden. Og at jeg kan tillate små utslag av søk i begge sideretninger. Men IKKE at hun gir seg på å søke i helt feil område. Da er det bedre å kalle inn og kaste på nytt.
Ut fra reaksjonen hennes på dette med bytte som gjør motstand ble jeg råda til å trene med progresjon. Altså tenke på viltets størrelse og terrengets vanskelighetsgrad. Dette slik at hun ikke for raskt ”utsettes” for noe som er for vanskelig å få med seg hjem. Det er jo selvsagt ikke ønskelig med en slik ”drapsatferd” på en retriever som skal ta med seg et vilt hjem. Men, det kan komme fram hvis hun for tidlig i sin karriere kommer over noe som er veldig vanskelig å bære med seg.
Etter sleden sa Håkan at med denne hunden behøver du ikke være redd for å gå ut en mørk kveld! Han sa også at dette var siste gangen hun fikk lov til å oppføre seg sånn. At slik skarphet IKKE skal aksepteres. Hvis hun kommer opp i situasjoner er det viktig å la henne avreagere. Tilsier situasjonen at det ikke er mulig for henne å avreagere (f. eks. på et lite barn) må jeg avlede isteden.
Også er det viktig at hun aldri får løsning på å skremme vekk en ”trussel”; - for det vil gi en læring som kan forsterke atferden. Lykkes hun med å skremme én gang vil hun erfare at taktikken funker.
Dessuten er det viktig ifm korreks at hun får et alterantiv. Altså ikke bare "fy" og "nei", men gjerne "fot" eller "følg med". Slik at hun kan utøve positiv atferd i steden for det som er forbudt.
Ift lyd og stress - selvsagt jobbe med passivitet. Ro og kontakt i front, ikke belønne fot med raske nye oppgaver. Igrunn litt motsatt av det Asbjørn ønska på kurset jeg var på. MEN, akkurat det samme som oppdretter har snakka om ift avlevering og det å roe ned.
………………
Du verden! Jeg må si jeg ble overraska over at hun viste sånn skarphet. Jeg hadde forventa at hun skulle bli redd. At hun skulle gjemme seg bak meg, eller gjøre noen kenguruhopp og be om støtte. Ble veldig forundra over at hun ikke søkte støtte hos meg i det hele tatt. Har fått litt å tenke på. Prinsessen har sin forkledning. Hun er ikke bare vek, hun er skarp også.
Og er selvsagt enda sikrere enn før på at jeg må reagere veldig bestemt på skarpe tendenser, ikke tolerere det!
Om noen uker skal flere i kullet testes. Det blir veldig interessant å høre deres resultater!
Ift lyd og stress - selvsagt jobbe med passivitet. Ro og kontakt i front, ikke belønne fot med raske nye oppgaver. Igrunn litt motsatt av det Asbjørn ønska på kurset jeg var på. MEN, akkurat det samme som oppdretter har snakka om ift avlevering og det å roe ned.
………………
Du verden! Jeg må si jeg ble overraska over at hun viste sånn skarphet. Jeg hadde forventa at hun skulle bli redd. At hun skulle gjemme seg bak meg, eller gjøre noen kenguruhopp og be om støtte. Ble veldig forundra over at hun ikke søkte støtte hos meg i det hele tatt. Har fått litt å tenke på. Prinsessen har sin forkledning. Hun er ikke bare vek, hun er skarp også.
Og er selvsagt enda sikrere enn før på at jeg må reagere veldig bestemt på skarpe tendenser, ikke tolerere det!
Om noen uker skal flere i kullet testes. Det blir veldig interessant å høre deres resultater!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar