onsdag 15. september 2010

15.09 En aktiv dag for Carmen

I dag hadde jeg den første ordentlige sykkelturen med Carmen. Vi var på en tur på 6-7 km. Vi tok det pent; - jeg sykla maks 12 km/t. Vi dro bort på den skogsveien jeg hadde fått tips om. For å komme dit, måtte jeg først sykle en liten bit på en gang- og sykkelsti, altså asfalt. Prøvde da å sykle så langt mot kanten at Carmen kunne løpe på gresset. Tidligere har dette vært litt vanskelig å få til, fordi hun har prøvd å stoppe og snuse underveis. I dag gikk det atskillig bedre.

Synes nå hun begynner å få taket på dette med å være bundet i springer. Hun blir ikke så panisk lenger av å sitte fast. Også så fint som hun traver! Rene travhesten. Det skal gå ganske fort før hun slår over i galopp.

Vi kom oss inn i skogen etter hvert, og langs en veldig fin skogsvei, og til slutt på en sti. I skogen slapp jeg henne løs, så hun fikk løpe litt fritt rundt. Prøvde også så vidt å sykle med henne løs, men uten at jeg satte i gang med noe regime for å få henne til å holde seg inntil sykkelen.

En skikkelig vellykket sykkeltur. Og effektiv måte å trimme hunden på; - det er helt klart!

Etter en liten pustepause i heimen pakka jeg sekken full av fugl og kjørte av gårde til et egna skogsområde. Der fikk Carmen først gå et felt med ender og fasaner. Deretter en dobbelmarkering med måle og nøtteskrike. Nøtteskrika var vanskelig å finne der den sank ned i myra. Så da fikk jeg prøvd meg på å dirigere henne. Kult når stoppsignalet fungerte suverent og hun stoppa 15 cm fra nøtteskrika. Da gjaldt det bare å bevare roen hennes, vente henne ut litt til den verste ”springe-videre-impulsen” var borte. Og pent og forsikt sette i gang søkssignal.

Som jeg har sagt før - på trening fungerer dette med vilt veldig bra. Så får vi se på konkurranse, da….

Dagens siste økt var på senteret her på Ås. Fikk lit hjelp av Line til innlæring av ordentlig dekk. Det var jo særlig der det svikta på lydighetscupen sist, så jeg har jo hatt en plan om å trene dette ordentlig (det er bare så vanskelig å få tid til alt vi skulle trent på….!)

Vel, Line bekrefta det jeg jo merka med min ringe lydighetserfaring. Hun sa at på en så ”elektrisk” hund som Carmen er det vanskelig å bruke klikker til å trene ro-momenter, som dekk. Hun viste meg en måte med å ha hånda full av godbiter og ”fore på” så lenge hun lå i dekkposisjon med bena rolig. Og særlig belønne at hun trakk hodet litt unna i en avventende dekk-modus.

Videre gjaldt det å være den som selv avslutta øvelsen, at ikke hunden gjorde det. Kaste en godbit bortover bakken med et ”vær så god”.

Bra å ha fått litt hjelp til å komme i gang med dette. Prøver også litt forsiktig ”på plass” trening, få skritt av gangen, sånn som Kari viste meg.