lørdag 18. september 2010

18.09 Kråke!

Ja, Carmen starta i Nybegynnerklasse på jaktprøve i Brunsholm i dag - i Sverige er det altså vilt. Og vi har jo trent med vilt, men mest matvilt, for det er jo det vi har fått tak i. Også har vi trent litt med måke og nøtteskrike i det siste. Og for 4 måneder siden trente vi én gang med kråke.

Vi var nummer 12, så jeg fikk god tid til å studere de første ekvipasjene og legge en strategi for hvordan vi skulle gjøre det. Særlig feltet hadde jeg laget en skikkelig fin plan for.

Så var vi i gang. Hun gikk fint og rolig fot ned til stamplass, markerte suverent og løp rett på den første markeringen - som altså var en kråke. Også syntes Carmen kanskje at hun skulle få litt oppmerksomhet, siden hun var i Sverige og greier. Noe med at vi i Norge pleier å bære ting på ryggen, ryggsekk osv.… Så, hun prøvde vel å få med seg kråka på ryggen, muligens? Men, dommeren syntes mildt sagt lite om en hund som rulla seg på viltet. Så jeg fikk beskjed om å kalle hjem, og når det ikke førte umiddelbart fram, så fikk jeg kort og bestemt beskjed om å gå ut og hente henne.

Og det var altså takk for i dag - vi fikk ikke fortsette til de andre postene. Skikkelig kjipt å måtte gi seg omtrent før det hadde begynt. Ble veldig skuffa over at vi ikke fikk fortsette. Jeg sa til dommeren at det var bra jeg ikke hadde reist så langt, da… Men, han skjønte nok ikke humoren min.

Det er jo veldig lærerikt å gå prøve. Og sjelden en får trent så naturtro, med diverse tilskuere, medhjelpere, skytter, hagleskudd osv. Så det var veldig ergerlig ikke å få kjørt gjennom prøva. Men, dommeren har alltid rett, - eller var det aldri rett….?

Ikke annet å gjøre enn å fortsette med vilttreningen.

Med til historien hører at jeg var med på dommermiddagen samme kveld. Og det var jo ikke til å unngå at ”kråkebolla” - altså Carmen - ble et tema. Til alt overmål hadde jeg gitt oppdretterne et glassunderlag med bilde av Carmen som apporterte and. Denne ble liggende rett foran dommeren som kommenterte ”.. men, det er ikke kråke”! Han lot seg ikke imponere, altså.

Vel, i AK i Norge blir det definitivt ikke noen kråke, siden vi i Norge kun bruker matvilt på prøver. Men, det er jo noe med at særlig vanskeligere enn kråke blir det antalige ikke. Så, hvis hun henter kråke burde hun klare det meste. Dermed er det nok ikke så dumt med litt kråketrening!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar