torsdag 24. desember 2009

24.12 Julaften





Hundene fikk være på hver sin side av et stengsel i natt, og det gikk helt fint. Ser ut som Emma er litt mindre redd disse metallgrindene enn da hun kom.

Vi tok en tur til festningen i Halden i dag og jeg gikk altså en tur med begge i bånd. Emma er nok enda flinkere enn Carmen til å gå pent i bånd. Men, tatt i betraktning at det er nytt for meg å ha med Emma, og også å gå med to pent i bånd, så synes jeg det går ganske så bra.

Det er i grunn vanskeligere å skulle la de gå på do, i kobbel, begge to på én gang. Emma er ikke like kjapp som Carmen med å gjøre seg ferdig. Hun elsker å rulle seg i snøen - noe som virker som en virkelig trigger for Carmen til å skulle leke - og da blir det jo fort båndsalat. Så, jeg har funnet ut at det greieste er å lufte én av gangen, men å gå tur med begge sammen.

Heldigvis, med tanke på hund i bil, var det blitt mildere i dag. Julekvelden feira jeg hos broren min med familie - ikke noe egna sted å ta inn hundene, med katt, små barn, juletre, gaver og det herlige kaoset som er på julaften. Dermed måtte altså frøknene være i bilen.

Jeg tok en tur ut med dem etter middagen, og nevøen min på 7 år ble med på tur. Synes både han og hundene var flinke. Selvsagt ble det litt kaos akkurat da jeg skulle ta dem ut. Carmen ville gjerne hoppe og sprette på/ved 7åringen; - noe som ble litt ”mye” for ham. Og Emma tok helt av med skrik og pip når en av de andre gjestene kom ut og hilste på henne.

Men, da vi først kom oss av gårde på tur, gikk vi jo en fin runde rundt i nabolaget. Innimellom lot nevøen min seg friste til å løpe og hoppe av gårde foran hundene, og det reagerte jo de firbente på. Unger er morsomme - mye lettere å instruere enn voksne. Han kommenterte nemlig ”Det er ikke så lurt å løpe foran en hund, hvis en ikke vil leke med den”. Og da vi kom tilbake sa han ”De var veldig flinke - ja, unntatt helt i begynnelsen, da!”.

For øvrig hosta Carmen så mye i dag at jeg bestemte meg for å sette henne på antibiotika. Selv om hun altså ikke er syk. Jada - jeg overdriver sikkert!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar