fredag 19. juni 2009

19.06.09 Will to please







Jeg gir henne fortsatt en blanding av diettfor og vanlig for. Tenker å gjøre det så lenge hun går på antibiotika. Og også at jeg fortsetter med Zoolacen i samme periode.

Carmen lever virkelig opp til retrieverbeskrivelsen ”will to please”. Det er helt nydelig å se på henne når hun åpenbart tenker ”hva er det du vil at jeg skal gjøre?”. Sitt og bli er jo f. eks. utrolig lett å trene på. Hvis hun er i ferd med å løfte på rumpa er det nok å kremte og løfte opp hånda, så setter hun seg med én gang og ser på meg. Dette er selvsagt bare snakk om noen sekunder. Men, vi må jo begynne i det små.

Hun sov i 2x 2 timer på formiddagen, bare avbrutt av en litentissepause. Hun lå altså i bilburet og jeg fulgte med på Baby cal. Dermed vet jeg at hun virkelig sov og slappa godt av.

Utover dagen ble det kjempefint vær. Jeg fikk besøk av broren min og vi satt ute i sola. Carmen gikk ut og inn akkurat som hun ville. Og hadde senga si ute. Hun fikk litt mindre oppmerksomhet, siden jeg hadde besøk, men det gikk helt fint.

Mye av tiden lå hun i senga si og sov.
Ved foring er hun blitt kjempeflink. Setter seg fint og venter på at jeg får satt maten på gulvet, tar blikk-kontakt med meg og venter på ”vær så god”. Hun er virkelig mild. Ikke nødvendig med strenge ord i det hele tatt.

Hadde en morsom episode på ettermiddagen i dag. Jeg tenker jo at hun på sikt skal lære å gå i senga si og ligge der. Så, jeg prøver å utnytte når hun allerede har gått dit på eget initiativ, men er våken og for så vidt klar til å løpe ut igjen. Sier hun skal vente der.

I dag tok jeg sjansen og snudde ryggen til henne og satte meg ved PC en. Ganske raskt var hun ute av senga og løp mot utgangen med en av lekene sine i munnen. Det var nok med litt kremting fra min side, så bråstoppa hun. Ropte på henne og hun kom løpende til meg og opp i senga med leka si. Jeg lot henne være der noen få sekunder og belønna med godbit og ”fri”.

Utrolig deilig med en hund det ikke er nødvendig å være streng mot. Nesten bare komme med et hint om hvordan jeg vil ha det.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar