lørdag 13. juni 2009

13.06.09 2 ganger til veterinær


























Dette viste seg å bli den store veterinærkontor-dagen, men jeg får ta begivenhetene i kronologisk rekkefølge.

I natt var jeg bare ute to ganger med henne. Men hun er jo våken flere ganger i løpet av natta. Er veldig tyst, men rusler litt rundt før hun legger seg igjen.

Bra i magen både på morgenen og midt på dagen, men hun ville ikke ha noe frokost i dag, verken oppbløtt eller tørt for. Ikke ville hun drikke heller. Jeg ble såpass urolig av det at jeg tok meg en tur til Jeløya Dyreklinikk som har åpent på lørdager. Lang kø og ventetid.

Denne valpen min er jo bare helt perfekt. Hun oppførte seg best av alle dyra der på venterommet. Lå rolig i fanget mitt og sovna etter hvert. Vi var faktisk på klinikken i nesten 2 timer før det ble vår tur. Jeg vekslet på å sitte med henne sovende i fanget og gå ut og lufte henne. Ikke ble hun redd for de andre hundene heller.
Veterinæren konstaterte god almenntilstand, men noe ”slitne” tarmer. Hun fikk et tarmberoligende/kvalmedempende middel og jeg ble anbefalt å gå over på Intestianl foret til Eukanuba. I tillegg fikk jeg med meg Zoolac (melkesyrebakterier) hjem. Og også en stor sprøyte i tilfelle det ble nødvendig å gi henne vann og for rett i munnen.

Det ble ikke nødvendig med den (noe sene) lunsjen. Hun spiste nesten alt. Og gikk deretter rett opp i balja si og sovna. Hun har virkelig ”adoptert” den balja. Legger seg der av seg selv når hun vil sove.

Ellers var faren min en tur på hytta og skulle ordne med noe ved. Så, det ble Carmens første møte med en ”fremmed person”. Hun var veldig reservert, og fikk hilse i sitt tempo. Skjønner at jeg nok må tenke på det med sosialisering på andre mennesker, siden hun er av den forsiktige typen.

Hun fortsetter å være en engel. Gjør knapt noe galt i det hele tatt. Og skulle hun finne på noe, som f. eks. å bite i buksebenet mitt, er det nok å se på henne og kremte, så slutter hun med én gang.

Jeg rakk litt bilbur tilvenning i dag før det begynte, kommer nærmere tilbake til ”det”.
Med bilbur tenker jeg på det store buret som står bak i bilen. Det er jo der hun skal være etter hvert. Det er bare nå i startfasen at hun er i ”kattebur” i passasjersetet. Det buret blir jo fort for lite til henne. Vel, jeg tenkte altså at jeg fikk ta det litt gradvis. La henne inn der da hun var sånn passe trøtt og satte meg selv bak i bilen ved siden av buret med en bok. Overhørte klagene hun kom med og etter hvert sovna hun og sov i ca en halvtime.

MEN så starta det altså Hun fikk rett og slett akutt urinveisinfeksjon. Hun tissa og tissa. Løp rundt og pep og tissa sikkert 30 ganger på en halvtime. Det var da jeg var irritert over at jeg ikke hadde med meg ”hele apoteket”. Ringte rundt, men det var ikke et åpent apotek i hele fylket på lørdags kveld. Dermed var det ikke annet å gjøre enn å kjøre av gårde til dyrlegen for andre gang på samme dag. Halden dyreklinikk denne gangen, det var det nærmeste.
Urinprøven viste blod i urin, ikke noe utslag på bakterier (foreløpig - det hadde sikkert blitt etter hvert hvis hun ikke hadde fått behandling), Om det har sammenhenge med diareen og dårlig immunforsvar eller at hun var for mye ute i regnet i går eller begge deler vet jeg ikke. Hun fikk i hvert fall antibiotika og den frenetiske tissingen gav seg.

Stakkars liten, gjett om hun var sliten etterpå. Hun fortsatte å sove i bilen etter at jeg kom tilbake til hytta. Jeg vekte henne til slutt for å gi henne kveldsmat. Den spiste hun omtrent halvparten av, men det sier jeg meg fornøyd med, alt tatt i betraktning.










1 kommentar: