torsdag 14. januar 2016

13.01 Terrenget er forurensa





Jeg tror det er tre år siden sist det var så mye snø på Ås i januar. Det har vel rett og slett ikke vært noe særlig med skiløyper de siste par årene. Men, nå... nå er det plutselig blitt skiløyper over alt.

Mange er kjempefornøyde med skiføret. For meg er det sånn at alt terrenget rundt her er forurensa med skiløyper. Ble ganske oppgitt idag, da jeg fant ut at stien jeg møysommelig har tråkka meg over jordet var gjort om til maskinoppkjørte skiløyper. Og da er det jo tilnærmet dødsstraff å gå der på bena. Så, da må jeg begynne på 0 og tråkke nye løyper.

Jeg husker vel ikke detaljert tre år tilbake - hvor på jordene det ble kjørt løyper, men jeg er temmelig sikker på at det ikke var der jeg hadde tråkka meg stien min. Likevel burde jeg kanskje ant uråd da jeg i høst la merke til en «praktisk» stripe med ikke-pløyd jorde langs kanten. Noen har kanskje hatt en plan hele tiden - om å lage skiløype nettopp der.

I skogen er det jo ikke å tenke på en gang å bevege seg inn. Jeg har sett hva folk skriver på Ås-siden på FaceBook. Og vet av egen erfaring at en får huden full av kjeft for å bevege seg i disse hellige løypene. Problemet med skogen er for det første at alle adkomster fra veien og inn i skogen blir skiløyper, sånn at en ikke får kommet seg inn for å gå videre uten å altså gjøre en dødssynd. For det andre er det ikke så lett hvis en har litt dårlig stedsans og ikke er lommekjent - å skulle klare å ta seg fram innimellom der det er laget løyper og fortsatt finne veien hjem.

Derfor jordene, altså - men nå har det dessverre kommet snø nok til løyper der også.


Ja, det er ikke annet å gjøre enn å bite tenna sammen og vente på at det går over. De kan smile nå, skientusiastene, men det er heldigvis (!!!) et forbigående fenomen, dette med snø. Den kommer til å smelte i år også.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar