søndag 26. oktober 2014

26.10 Klubbmesterskap i jakt avdeling Oslo





..









En dl av bildene er tatt av Per Arne Nilssen.

Tid for å konkurrere med Petra igjen, - det har jeg ikke gjort siden WT i pinsa (med unntak av jaktcupen, da, og det blir liksom ikke fullt så “seriøst”).

Vi begynte på Post 4 hos Bjarne, - og denne viste seg å bli dagens beste post med 20 poeng. Først en liten etappe med fot og så en enkeltmarkering på andre siden av en bekk. Petra markerte suverent og fant rett på området. Kom hjem og avleverte vakkert.

Videre Post 5 hos Torbjørn, - vi fikk 8 poeng. Her gikk markeringen i en oppoverbakke inn i noe buskas. Petra hadde litt uflaks og passerte dummyen med 20 cm. Hadde det vært Carmen hadde jeg grepet inn tidligere, men Petra må få trening på å markere uten styring. Etter en stund grep jeg likevel inn. Sidetegn skjønner hun ikke så godt på lang avstand enda, men hun stoppa fint, gikk videre ut og søkte på kommando. Så ble det litt tull med avleveringen.

Post 1 var hos Steen, - vi fikk 15 poeng. Her starta det også med en fot-etappe. Petra gikk glitrende fot i dag, selv i dette terrenget som var bakkete og med en del vegetasjon. Og ikke minst var hun kul og avslappa ved fot (hvem skulle vel trodd det for noen måneder siden!). Hun markerte supert og var kjapt på vei hjem. MEN, så ble det for vanskelig for henne at det lå en haug med dummyer på bakken like ved stamplass. Litt for vanskelig for denne klassen, synes jeg, hvis jeg skal være ærlig - å ha dummyer liggende på bakken. Vel, det ble altså litt surr med avlevering, siden hun ble opptatt av haugen med dummyer.

Post 2 var hos Rønnaug, - vi fikk 15 poeng. Her skulle nok dummyen egentlig falt i noe buskas, men den havna helt åpent, og dessverre ble Petra stående og henge over dummyen. Og dermed tok hun en liten æresrunde da hun kom hjem. Hun hadde jo erfart på forrige post at det lå dummy ved sekken, og det gjorde det på denne posten også. Så, jeg måtte jobbe litt for å få henne hjem, og hun tøysa litt med å slippe ned og “nafse” på dummyen.

Post 1 var hos Wenche, - vi fikk 5 poeng. Her gikk kastet i oppoverbakke i noe buskas. Petra løp for langt ut og jeg valgte å blåse stopp. Nå kunne medhjelperne etterpå fortelle meg at flere hadde løpt for langt ut for så å snu av seg selv. Så, kanskje hadde Petra også snudd av seg selv. Samtidig visste jeg at AK-oppgaven var et kast enda lengre ut, og det hadde jo gått noen AK-ekvipasjer på posten også. Og med min kjennskap til Petras søksiver er jeg slett ikke så sikker på at hun ville snudd. Hun kunne like gjerne fortsatt over haugen og søkt på tomvitringer.

Vel, jeg kalte henne hjemover, men da fikk hun fert av noe inni buskene. Dessverre lå dummybaggen til medhjelperne der, og Petra plukka opp en dummy derfra og starta med å komme hjemover. Men, så tenkte hun vel at hun jo hadde sett noe som hadde falt i krattet, så hun gikk inn der og søkte, og bytta dummy før hun kom hjem og også her litt surr med avlevering.

En oppsummering? Petra har blitt en veldig mye bedre markør og forgående har også bedra seg betraktelig. Hun har vanligvis lite bytte-problematikk, men fikk i dag dessverre noen dårlige erfaringer på å søke med dummyer i munn, siden det ble for vanskelige fristelser med dummyer som lå på bakken.

Så har vi jo ikke grunnapporten ordentlig på plass, når hun altså ikke avleverer ordentlig. Petra fikk 63/100 poeng og kom på 11. plass av 25 startende.

Etter lunsj var det tid for EK som ble arrangert som en Mock trial, - altså med A-prøve regler. Mange flinke hunder, og veldig artig at 8 av 12 hunder var fra treningsgjengen vår.

Vi gikk fire ekvipasjer av gangen og begynte med en Walk up med markeringer og dirigeringer, Carmen var i andre gruppe. Carmens første oppgave var en lang dirigering ned i en dal, over en bekk og opp en bakke. Spennende å sende hunden og lure på hvor hun kom opp igjen på den andre siden. Hun kom opp alt for langt til venstre så jeg måtte styre henne videre. Det som var positivt var at hun tok alle signaler og fant dummyen.

Vi gikk videre og Carmens neste oppgave var en dobbeltmarkering på venstre siden av området. Dette løste hun glitrende, uten noen som helst styring fra meg.

Vi bytta plasser over til den høyre siden av linja og det gikk en dobbeltmarkering hvor Carmen skulle hente den sist kasta, - den som var gått til høyre. Hun kom for langt til venstre, men jeg klarte å stoppe henne og få henne til rett område.

I neste runde var det Carmens tur til å gå som hund nr to på den først kasta i en dobbeltmarkering. Hun hadde såpass med fart at jeg valgte å blåse da hun var på høyde med dummyen. En nydelig stopp og et kjapt nærsøk, så fant hun dummyen.

Carmen var den eneste fra sin gruppe som gikk videre til finalen. Fra den første gruppa var det tre stk og dra en siste gruppa én. Altså fem hunder i finalen, og av dem var tre stk fra treningsgjengen.

I finalen fikk hver av hundene en lang markering (150 meter?) - ned og opp ad bakke. Jeg hadde fint klart å se de markeringene de tre hundene før oss fikk, men Carmens markering så jeg ikke. Og jeg lurer på hvor godt hun så den. I hvert fall var det med hjertet i halsen jeg skulle prøve å styre henne der ute. Jeg bare satsa hardt på at dummyen hadde falt omtrent der de andre hadde falt.

Carmen stoppa litt opp der ute, og jeg mistenker at hun ble opptatt av en ku-dritt. Typisk sånt som kan skje hvis hun blir usikker. Men, så fikk jeg kommet gjennom til henne og hun fant dummyen.

Del to av finaleposten var en fremmadsending til et område med buskas. Nok en gang lot hun seg styre og tok signalene mine.

Det holdt ikke til pallplass, men om hun kom på fjerde eller femteplass vet jeg ikke. Det er jo ikke poeng som offentliggjøres i en sånn mock-trial, det handler bare om å kåre den beste. Men, vi fikk i hvert fall beskjed om at alle som gikk videre til finalen ville ha fått en førstepremie på en A-prøve.

Så, jeg må jo si meg fornøyd med Svartfrøkna i dag. Vi har aldri tidligere greid å gå videre til finale i noe sånt!

Artig at treningskompisene tok første og andre plassen - gratulerer til Victor og Emil!

Vel hjemme igjen var det åpenbart at de firbente var dyktig slitne etter dagen, - de sovna tungt i hver sin biabed etter kveldsmaten.


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar