fredag 4. mai 2018

03.05 Do-rutiner









I følge det jeg skrev i går er også husrenhet en treningssak, og Tora har altså vært utrolig renslig til liten valp å være. MEN, i dag fikk vi en utfordring.

Jeg skulle ha første dag på jobb etter at Tora kom i hus. Jeg hadde planlagt en liten skogtur på vei til jobb, for at Tora skulle bli sliten og sove godt på formiddagen. Riktignok hadde hun ikke fått bæsja i hagen, men det tenkte jeg hun kunne gjøre i skogen.

Ja, her må jeg bare minne om at gamle mennsker, småbarnsforeldre og hundeeiere som kjent har et felles interesseområde - nemlig avføring. Har det kommet noe idag? Hvor lenge siden sist? Konsistens?

Denne uka jeg har hatt fri har det gått kjempefint. Tora har vært helt forutsigbar, - fem ganger om dagen. Morgen og etter hvert av de fire måltidene. Men, så var det altså ikke sånn i dag, og som sagt tenkte jeg at det skulle ordne seg i skogen.

Tora syntes det var veldig spennende i skogen, samtidig som hun fulgte nøye med på meg og kom i full fart på innkalling. MEN, noe toalett fant hun ikke, selv om jeg var der en halvtime, hun fikk verken gjort det ene eller det andre. Så, da måtte jeg kjøre hjem til det velkjente toalettet i hagen for at det skulle bli fart på sakene. Dessverre tissa hun da i bilburet på vei hjem (etter å ha kommet med noen høylydte protester).

Vel, planen om at hun skulle bli trøtt funka i hvert fall. På jobb fikk hun først sove 1,5 time i bilen m babycall. Jeg kunne da følge med fra kontoret at hun sov og var stille. Når jeg observerte på babycallen at hun begynte å bevege seg litt var jeg kjapp med å gå til bilen og åpne før hun hadde rukket å våkne. Unngå å belønne uro i bilburet, altså.

Siden jeg har kontor i tredje etasje utnytta jeg anledningen til å ta heisen. Det er en litt gammel heis som knirker og knaker, potensielt skremmende, altså. Tora fikk sitte på armen og takla heisen suverent. På kontoret hadde jeg gjort klart en kompostinngjerding rundt stolen og bordet mitt, og hun hadde teppe og leke.

Vi var et par turer nede på plenen og hun fikk gå i sele og tissa kjapt begge gangene. Dette går fint, tenkte jeg - gå på do på ukjent sted... Ellers sov hun - både i fanget mitt (ja, det går an å skrive epost med bare venstre hånd :-) ) og på gulvet. Også fikk hun hilse på noen kollegaer, da, helt uproblematisk for trygge Tora.

Jeg hadde tatt med meg lunsjen hennes og gav henne. Hadde planlagt at det var det siste jeg gjorde før vi tok en ny tur på plenen. Det regna da vi kom ut, skikkelig kaldt og ekkelt. Og da var det ikke mulig for Tora å gjenfinne toalettet hun hadde brukt et par ganger tidligere på dagen. Etter en halvtime gav jeg opp, valpen frøs og jeg frøs.

Og det gikk som frykta - ny tissedam i bilburet.

Ja, så var det dette fokuset på avføring, da. Jeg synes jo det er interessant å observere Tora i alt hun gjør. Og jeg har lagt merke til at det med å bæsje, også i hagen, tydeligvis er litt komplissert for henne. Da sutrer hun litt, løper i full fart rundt omkring, og kanskje tisser en skvett før hun liksom kommer på hva hun egentlig skal gjøre.

I alle fall - i morgen prøver vi en annen vri - vente med å gi henne lunsj til jeg er hjemme igjen. Så får vi se om do-rutinene funker bedre!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar