mandag 24. mai 2010

24.05 Working Test; 0-20-20-19-20 = 79


Post 2 hos Torstein: 20 poeng


Post 4 hos Kenneth: 19 poeng



Post 5 hos Britt Elise: 20 poeng

Post 1 hos Torbjørn: 0 poeng

Min fantastiske lille prinsesse - som fikk toppkarakterer på 4 av postene idag! (Kari har tatt de flotte bildene.)

Spennende dag - Carmens første konkurranse (hvis jeg ikke regner med jaktcupen, da..).

For de som ikke vet det er altså en Workingtest basert på 5 poster, med maks 20 poeng per post, og dermed maks 100 poeng for hele prøva. Delt inn i Begynnerklasse, Åpenklasse og Vinnerklasse. Det er strengere ”lydighetsregler” enn en B-prøve. Ikke ta på hunden. Vente med å ta av og på kobbel til en får beskjed. Så lite ”handling” som mulig osv.

Carmen og jeg begynte på Post 2 med Torstein som dommer. Her ble det kasta en enkeltmarkering et stykke ned på enga, som Carmen brukte noen få sekunder på å hente inn, og leverte nydelig i hånd. Det ble 20 poeng.

Så gikk vi videre til Post 3 hvor Åse dømte. Dette var ute på ei myr. Det ble kasta en markering og vi skulle gå fot noen meter og sende fra et nytt utgangspunkt. Også her gikk det strålende og Carmen fikk nye 20 poeng.

Post 4 dømte Kenneth. Her skulle vi gå en kort strekning ”walk up” bak skytteren før vi stoppa opp og venta på markeringen. Her tok Carmen en aldri så liten æresrunde rundt meg før innlevering og vi fikk 19 poeng. Like etterpå måtte hun gjøre fra seg, så det kan hende det spilte inn på at hun ikke kom rett hjem.

Post 5, med Britt Elise som dommer, var en markering inn mot skogbrynet fra åkeren. Også her gjorde Carmen en suveren innsats og fikk 20 poeng.

Vår siste post, Post 1 var en vannmarkering med Torbjørn som dommer. Jeg visste ikke helt hva jeg kunne forvente av henne her, siden det har vært litt av hvert som har skjedd på vann i det siste. Men, jeg burde nok vært lur nok til å tenke at en så enkel overgang til vann som det var på posten(strand/fjell) ville bety en litt høy Carmen og behov for årvåkenhet fra min side.

Carmen knalla! Og jeg var såpass lite våken at jeg ikke klarte å få prøvd å kalle henne inn, I ettertid er jeg ganske sikker på at jeg ville ha klart å kalle henne tilbake. Samtidig er det jo ikke det minste rart at hun knalla, tatt i betraktning hvordan vi trente på kurset på torsdag, da hun var veldig nølende til å gå ut i myrvannet.

Hun fant dummyen uten problem ute i sivet (vet noen av hundene strevde med det). Så kom hun opp et annet sted enn hun gikk ut. Jeg følte jeg stod veldig langt unna, og så henne bare delvis der hun rista seg litt med dummyen i munnen. Så ropte jeg på henne; - det var jo ikke noen poeng å tape likevel. Hun kom hjem og leverte i hånd uten å riste seg noe mer før levering. Det ble altså 0 poeng på posten.

Til sammen 79 poeng, med én null, og nummer 14 av ca 60 hunder. Jeg er STRÅLENDE fornøyd med hunden og også veldig fornøyd med meg selv. Vi beholdt begge roen gjennom hele prøven. Jeg fantes ikke nervøs. Hun var helt tyst og lugn.

Vannposten er jeg selvsagt ikke fornøyd med på lang sikt. Vi har noe å jobbe med hva gjelder vannmarkering. MEN, jeg er kjempefornøyd med dagens resultat ut fra det stadium der vi er i treninga akkurat nå. Poenget er jo at nettopp dette med vann har vi hatt forskjellige utfordringer på i det siste. Og på kurset på torsdag jobba vi jo nettopp med å øke hennes motivasjon for terrengskiftet land-vann. Hun fikk dermed lov å nesten knallapportere. Og det var vel det bildet hun tok fram i hodet sitt i dag.

Ellers var det et par fra Østfoldavdelingen som virkelig innkasserte heder og ære i dag. Kari med Ida som gikk hen og vant Åpen klasse med 92 poeng. Og Mette med Fie som fikk en andre plass i Vinnerklassen med 80 poeng og en tredjeplass med Sol i Begynnerklassen med 95 poeng. Stor Grattis til dere begge to!

Hva gjelder Carmen - Er SÅ stolt av henne og føler meg privilegert som har fått kjøpe en sånn fin liten prinsesse :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar