mandag 17. mai 2010

17.05 Syttende mai er vi så gla´i


Hundetrening hele dagen, det er det 17/5 handler om!

Jeg begynte med en liten ekspedisjon i nabolaget. Og oppdaga en diger fotballbane jeg ikke har sett før. Den var tydeligvis lite i bruk og passa ypperlig til diverse utsendinger. Carmen fikk prøvd fremmadsending, til høyre og til venstre og bakover. Dette trenger vi mye trening på for at hun skal være sikker på hva jeg mener.

Etterpå gikk vi mitt nye område nummer to - nemlig en kjempefin kabelgate på over 100 meter rett strekning. Det var gøy å se så bra Carmen klarte fremmadsendingene. Jeg var ute etter å teste hvor grensa hennes gikk på avstand. Det viste seg å være et sted mellom 65 meter og 90 meter. Hun gikk altså rett ut til 65 meter etter først å ha gått sammen med meg ut et par ganger og ha blitt sendt på kortere avstander. MEN, på 90 meter snudde hun seg og ba om hjelp.

Så var det vanntrening på agendaen. Kari og jeg tok en tur til Tunevannet. Med fredagens nølende Carmen i minne, var tanken å finne noen svaberg hvor det skulle være lett for henne å komme seg uti. Overraskende nok var den forsiktige lille hunden fra fredagen ikke til å kjenne igjen. Hun hadde ingen nølefase i det hele tatt. Tvert imot måtte jeg safe med båndet rundt halsen hennes, så hun ikke skulle knalle. Hun svømte kjapt av gårde, men vi strevde litt med risting og avlevering.

Vi skulle nok ha gitt oss med én apport, siden hun gikk så fint i vannet og heller tenkt andre måter å trene avlevering på, uten å trigge med å kaste en apport.

Hun ble nemlig ganske brått kjempeHET! Veldig urolig. Så da avbrøt vi selvsagt vanntreningen umiddelbart og satt lenge, lenge i vannkanten og bare trente passivitet og kasta steiner i vannet. Da hun til slutt var blitt så rolig at hun til dels lå med hodet på forbena pakka vi sammen og gikk opp på noen jorder og trente fremmadsending på lange avstander over jordene og inn i skogen. Både Ida og Carmen klarte seg bra.

Tanker etter dagens vanntrening er at jeg trenger å finne meg en egnet plass og bare sitte og kaste steiner ut i vann uten at hun skal hente noe som helst. Og at jeg muligens dropper vannposten på WT til uka.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar