lørdag 19. september 2009

19.09 Nedtelling av tenner

Nå går det fort unna på tenna, her - de siste to dagene har de to siste jekslene i overkjeven falt ut. Carmen ser nå veldig tannlaus ut, stakkar. Det er et skikkelig opphold mellom tennene midt i både over- og underkjeven der det en gang var 4 jeksler. De nye har så vidt begynt å titte fram nede, og oppe er det bare sår etter melketennene. Jeg kan høre når hun spiser at hun ikke akkurat får tygd maten om dagen.

Den siste fortanna er veldig løs, den detter ut når som helst. Alle hjørnetennene er også løse og blårosa. Dessuten er de nye hjørnetennene i ferd med å bryte gjennom. Akkurat hjørnetennene er jo de mest spennende - om de faller ut normalt. Med Betty måtte jeg få trukket den ene og trodde lenge jeg måtte dra å få trukket den siste også. Som jeg har skrevet før, Betty var ferdig med tannfellingen da hun var 20 uker. Carmen er nå snart 23.

Synes det hjalp betraktelig på ånden til Carmen å bli kvitt de fire jekslene.

Ellers synes jeg, som med Betty, det er helt utrolig hvordan disse valpene går på tyggeben med dødsforakt til tross for løse tenner, gummer uten tenner, og sår etter tenner. Virker ikke som det gjør så veldig vondt…!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar