mandag 19. januar 2015

18.01 Petras dag




Nå har vi rett og slett kommet godt i gang med en treningsgjeng hvor jeg har med Petra. Har ønska meg det veldig lenge, men som med Carmens treningsgjeng erfart at en bør være ”noen stykker” for å få til kontinuitet i treningen.

Hittil har vi vært for få til å få til den kontinuiteten jeg har ønska meg, men med ”deltagere” på over 10 tror jeg det skal bli bra framover.

Videre har vi gjort det sånn at vi har samla BK- og AK-nivå i den felles treningsgjeng. Når vi har møttes har vi delt opp treningen i én innledende jaktlydighetsdel, hvor alle er med. Og én påfølgende jakttreningsdel hvor vi har delt oss i to grupper.

I dag var vi 7 stk og jeg tok initiativ til å lede jaktlydighetsdelen. Er en mer enn 3-4 stk på trening er det jo effektivt om noen på forhånd har planlagt noe. Og også veldig greit at den ”noen” kan gå på omgang, så ikke de samme skal planlegge hver gang.

Vi stilte opp på linje og gikk litt fot. Så hadde jeg startpistol, og én og én av de syv tok med seg hunden og startpistolen et stykke fra linja og skjøt inn i terrenget. På forhånd hadde personen med pistolen ”instruert” linja om hva de skulle gjøre. F eks gå 10 meter fot i retning av der det var skutt.

En treningsøkt med brudd på forventinger, altså og veldig bra for min hund, i hvert fall.

Hva de fire Ak-ekvipasjene holdt på med i sin del av terrenget vet jeg ikke, men vi i BK-gjengen trente passere tidligere områder. Altså at hundene først fikk noen markeringer i ett område. Og etterpå stilte vi oss på ”tvers” og sendte til steder vi hadde lagt ut.

Petra hadde vel et par ”utflukter”. Ved én anledning stakk hun av og løp bort der fleere av oss hadde skutt med startpistol. Hun var nok veldig sikker på at det måtte ligge noe der. Dessverre klarte hun også å finne en død fugl i snøen (selvdød kråke eller noe sånt). Det var jo bare noen fjær som stakk opp, men det ble altså litt ”kommers” av dette.

Bortsett fra utfluktene fungerte det greit å ha henne løs. Og også å gi masse skryt i fm avlevering.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar