tirsdag 20. oktober 2009

20-22.10 Hotell i Oslo


Er man ”alenemor”, så må i grunn valpen bli med på det meste. Det en får med ”gratis” på kjøpet er masse miljøtrening.

Nå har altså Carmen og jeg vært på 3 dagers kurs i Oslo, og bodd på hotell midt i sentrum. Hun fikk være i bilen på dagtid, og på hotellrommet om kvelden/natta.

I løpet av helgen ble det noen timer med tur i Oslo sentrum. Jeg fant ut at Carmens skepsis for omgivelsene var omvendt proporsjonalt med antall mennesker i gatene. Altså - når det var masse folk, så hun helt uanfekta ut. Tidlig på morgenen, når det nesten ikke var folk, så var det på det aller skumleste. Virker som det blir en så stor mengde med inntrykk i en sånn folkemengde at hun ignorerer mange av inntrykkene.

Da gatene nesten var folketomme kunne hun observere alle detaljer og ta de inn over seg, og da var både vindusvaskere og postbud skumle.

For øvrig syntes hun at fylliken som lå og sov på en benk og tiggeren som satt i gågata var spesielt skumle. De oppførte seg nok ikke helt normalt i hennes normalitetsbilde - og jeg kan i grunn være enig med henne der.

Det virka som hun ble veldig sliten av de mange turene ut i bygatene og hun var veldig trøtt og rolig hver gang jeg henta henne i bilen.

Ellers fikk hun så vidt prøvd å være alene på hotellrommet under frokosten min begge dagene - og det gikk kjempefint. Hun var jo i det trygge buret sitt.

Alt i alt synes jeg Carmen klarte seg bra. Hun er veldig trygg på biler og bytrafikk, mye tryggere enn det Betty var. Hotell, heis og folkemengder var ikke noe problem. Det hun trenger trening på er nesten tomme gater, både i byen og i mer landlige strøk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar