søndag 15. januar 2012

15.01 Snart løpetid?







Én ting er løpetida, men jøje meg for et slit med tida FØR løpetida! Jeg går altså og venter på Carmens fjerde løpetid. Intervallet mellom nummer én og to var 7 måneder og 8 dager. Mellom nummer to og tre var det 6 måneder og 16 dager. Og per i dag har det nå gått 8 måneder og 5 dager siden sist. Ikke så lett å vite når den kommer, altså…

Carmen er helt tydelig hormonell for tiden. Dette gir seg utslag i to hovedinteresser: lukte og tisse. Hun virker som hun er litt i sin egen verden. På tur veksler hun mellom å ta overvær og gjøre et forsøk på å snuse i bakken (hun får jo ikke lov til det siste når hun skal gå fot, selvsagt!). Ikke godt for meg å vite akkurat HVA slags informasjon hun tar inn, men hun har vel antagelig oversikt over samtlige hunder i nabolaget….

Jeg har jo erfart denne atferden før tidligere løpetider også. Faktisk er hun litt mer på nett når hun omsider før løpetida enn det hun er før.

Vel, vi hadde en rolig formiddag i dag, etter den begivenhetsrike dagen i går. Men, etter lunsj kom vi oss ut. Jeg hadde bestemt meg for å sjekke ut hvordan det så ut i skogen, inspirert av en treningskompis sitt bilde av den totale snøfrihet i Sarpsborg. Vel, fullt så snøfritt er det altså ikke i skogen her på Ås; - vi har noen få cm med snø.

Jeg kunne konstatere at det er mer snø i skogen enn på jordet. I skogen trente vi for øvrig på fremmadsending mot den store kanindummyen, så stopp underveis og nærsøk til sidene etter små dummyer. Stoppsignalet funka greit det, men Carmen fikk lyst til å avlive den store kanindummyen. Sånt tull driver hun jo aldri med ellers, så jeg tilskriver det hormonene hennes.

Vi fortsatte ute på jordet, og i dag hadde jeg med meg kikkerten. La igjen 3 dummyer på en ”øy” og gikk 100 meter unna. Ikke noe problem, Carmen spurta ut. Så gikk vi 200 meter unna. Fortsatt ikke noe problem. Tredje gangen stoppa jeg på 250 meter, men da syntes Carmen det var tvilsomt om det lå mer der ute og trengte noen oppmuntringer for å løpe ut.

Neste gang vi trener her skal jeg teste ut med å gå lengre ut før jeg sender for første gang. Prøve å finne ut om det er avstanden eller gjentagelsene som gjør at hun tviler på om det er noe mer der ute.

Etter to timer ute, var det godt å komme i hus til varme i ovnen. Carmen datt over ende i biabedden, strakte bena i været og snorka i vei. Hun har nok hatt den perfekte helg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar