onsdag 17. februar 2010

17.02 Avlevering fulgt av fot


Et bilde tatt av Kari på søndagens tur. Carmen til venstre.

Noen km med tur, samt jaktlydighet i dag også. Jeg prøver å institusjonalisere at hun skal sette seg fint foran meg og avlevere. Så fort jeg har dummyen i hånd skal hun av sg selv sette seg fot. Og i dag så det ut som hun begynte å ”tilby” denne atferden. At hun faktisk av seg selv søkte til fot-posisjonen etter å ha avlevert. Bra!!

Måten jeg har fått til dette på er ved å trene en del fot a la lydighetsfot. Altså belønna fot-posisjonen med godbit, og ikke bare drevet med kontakttrening med henne sittende foran meg. Vet det er litt på tvers av ”jakt-doktrinen”, men tror det er viktig i en periode for at hun skal skjønne ordentlig godt hvor foten er hen.

Og avleveringen det er snakk om er fra sitt og bli med dummyen i munnen. Jeg driver selvsagt ikke med kasting og markeringer!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar