tirsdag 16. august 2016

15.08 Nærsøk














Jeg fortsetter trening med enkeltdeler. Nå har det vært ut/bak noen dager, og turen var kommet til nærsøk. Kortversjonen er at Petra var MYE BEDRE på dette enn Carmen!

Jeg tok med meg Petra og et par gjerdestolper ut på jordet. Satte ned en stolpe og Petra fikk sitt og bli like ved. Så smøg jeg ned en tennisball i den høye vegetasjonen like ved Petra og gikk på avstand, satte ned en ny stolpe der jeg var og blåste nærsøk. Petra fant ballen og kom og avleverte. Så fikk hun sitte ved den nye gjerdestolpen og jeg smøg ut en ny ball. Sånn fortsatte jeg bortover jordet. Satte stolpen på stadig nye steder og varierte avstanden mellom meg og hunden. Uten stolpene hadde det vært vanskelig å vite hvor jeg hadde lagt ned ballen.

Petra var superflink til sitt og bli ved stolpen mens hun venta og også flink til å holde seg tett ved stolpen og søke intenst. Da jeg etterpå tok fram Carmen og kunne sammenligne, skjønte jeg at Petra hadde gjort fantastisk bra nærsøk. Carmen var skikkelig slurvete - hun satte i gang med rask spurt rundt omkring og lette. Huff, da - har jeg trent henne SÅ dårlig på dette....!?

Jeg fortsatte med å trene på å skille nærsøk til siden og spring ut langt til siden. Gjorde dette ved å la hunden se at jeg la ut dummyer ved to gjerdestolper langs jordekanten ca 30 meter ut til sidene ift der hunden satt. Så kasta jeg en kort markering ut på jordet. Mens hunden var ute og henta den, snek jeg ned en ball til siden for meg. Etter avlevering fikk hunden sitte mens jeg gikk litt unna og gav signal for å søke til siden. Etter mange, mange repetisjoner på nærsøk til begge sidene, fikk hunden til slutt hente dummyene som en sidedirigering.

Også her gjorde Petra og Carmen det veldig forskjellig. Petra er god på nærsøk, - hun holdt seg veldig nært og søkte intens. Derimot hadde hun problemer med å slippe området og løpe rett til siden når hun ble bedt om det. Med Carmen var det helt motsatt. Hun hadde bare lyst til å spurte avgårde ut, og jeg måtte streve skikkelig for å få henne til å nærsøke. Hun ble veldig usikker etter å ha blitt korrigert på sin begynnende spurt noen ganger, og dermed satt hun bare helt stille.


Heldigvis klarte vi å få løst opp knuten etterhvert, så Carmen fikk til å nærsøke. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar