søndag 25. oktober 2015

23.10 Petra og rett fram












I dag ble det en kort økt med én og én hund på jordet like før solnedgang. Ingen tvil om at det blir best trening på den måten.

Petra fikk prøvd seg på tre områder med ulike typer pelsdummyer i dag. Hun fikk være med rundt og gå fot langs kanten av en øy på jordet, og så la vi ut områdene akkurat i kanten mellom jordet og øya. Så gikk vi en ring rundt øya, lengre unna enn da vi la ut, og sendte på områdene.

Jeg oppdaga at Petra hadde ganske så godt minne om hvor dummyene var. Men, forståelsen for å gå dit jeg peker er foreløpig “så der”. Hun skjønner at hun skal vente på lov og løpe ut et sted vi har vært. Men, hvor, når vi har vært flere steder. At jeg peker er kanskje bare veiledende... Å, var det SÅ nøye hvor jeg løper hen...?!

Det fine er at det nå omsider går an å ha henne løs ved fot mens vi vandrer rundt og legger ut områder - UTEN at hun stikker av for å gå til de forskjellige stedene. Dessuten går det an å korrigere henne og si nei, hvis hun løper avgårde til feil sted UTEN at vi får noen voldsom konflikt som konsekvens.

Petra fikk blant annet hente den digre kanindummyen i dag. Hun strever litt med å knekke koden på at den må bæres på midten.


Ellers har avleveringen nå vært så strålende i lang tid at jeg omtrent har glemt hvor mye vi strevde tidligere i høst...



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar