fredag 31. juli 2020

30.07 Enda tidligere morgen








Hva ER det som gjør at Peder våkner så tidlig? Eller rettere sagt - hvorfor bråker han så fælt når han våkner....

Det er ikke til å tro, men idag starta han allerede 04.45! Tross alt våkna han “bare” så tidlig som 05.30 her hjemme før jeg monterte rullegardina. For å få det helt mørkt begynte jeg samtidig med å lukke døra til stua. Muligens er det den stengte døra han reagerer på. Noe som i tilfelle forteller noe om sosiale behov og følelsen av å være helt alene.

Etter å ha grubla mye tror jeg ikke det er forventning om frokost som driver ham. Jeg så nemlig både igår og idag - når jeg altså venta til 8-9-tida med frokost at det var stor ro på kjøkkenet. Jeg stengte begge hundene på kjøkkenet etter å ha satt matskålene klare på benken. Selv satt jeg på hjemmekontoret i stua. Så vidt jeg kunne observere sov både Carmen og Peder dypt, både igår og idag. Ingen som lå i helspenn og venta på mat. Dette understreker altså at jeg har jobba riktig med å fore som belønning på manglende forventning.

Han må IKKE veldig på do - det vet jeg fra mange uker med erfaring på å gå ut med ham tidlig om morgenen.

Han finner veldig raskt roen på hunderommet etter lufting og frokost og sover i timevis fra morgen til langt over lunsj. Da er Carmen i nærheten, siden hun ligger i biabedden få meter fra hunderommet.

Det jeg sitter igjen med er noe som har med sosiale behov å gjøre. Det er forståelig nok kjipt å være innestengt helt alene hver natt. Og kanskje blir den opplevelsen ekstra sterk når han i tillegg “forstyrres” av å kjenne på at han er sulten på morgenkvisten.

Når han da får stå opp, treffe Carmen og meg og etterhvert få lov å sove inntil henne på kjøkkenet, så kommer frokstbehovet mer i bakgrunnen.

Kanskje.

Hva kan jeg gjøre med det?

Jeg tror jeg skal fortsette med sen foring både kveld og frokost noen dager, så jeg er sikker på effekten av det.

Så tenker jeg at jeg skal prøve å la døra stå åpen, sånn den gjorde før, og se om det hjelper.

Hvis det fortsatt er grytidlige morgener, må jeg gjøre noe mer.....

Ett alternativ er selvsagt å la ham få flytte inn på soverommet igjen. Vi prøvde jo forsåvidt ut den varianten nå mens vi var i Hemsedal - og det funka VELDIG dårlig å ha ham i senga! Han turna rundt og gnagde på alt han fikk tak i og jeg ble rett og slett både rasende og sur. Veldig dårlig stemning.... Et annet alternativ er å la ham ligge på gulvet i en kompostbinge. Det har vi jo også prøvd før - også med dårlig stemning siden han lagde så mye lyd tidlig på morgenen.

Et tredje alternativ, som jeg IKKE har prøvd, er at Carmen flytter ut av soverommet og enten inn på hunderommet eller kan ligge i stua like ved hunderommet (hunderommet er lukka med grind)....

-----------------

Veldig deilig med sol etter noen regndager. I dag holdt Peder og jeg på med litt ordentlig trening, - med dummy og greier. Dessuten fikk Lillegutt observere kjøttfe på beite, - noe han tok med stor ro. Satt bare og så på dem. Jeg har vel nevnt det noen ganger før - mentaliteten på denne valpen er bare helt fantastisk!

Så avslutta vi med matskålene våre på en stor fotballbane, så kan vi få trent på sitt og bli, fot, ritual, tegn, signaler og forståelse av retning uten at han skal måtte apportere for hver eneste utsending.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar