torsdag 8. september 2016

05.09 Mer trening på styring



















Er SÅ fornøyd med det treska nærjordet og krysser fingrene hver dag for at de drøyer med å pløye. Så langt har jeg hatt det tilgjengelig for trening i en drøy uke. Det er jo så utrolig lettvint bare å parkere bilen like ved, og så velge å ta ut én og én hund eller begge to. I dag tok jeg med begge, og en «skrue» til å skru ned i jorda og binde fast den som ikke til enhver tid var i trening.

Jeg brukte også denne dagen bekken som et terrengskifte. Begynte med å binde Carmen og la Petra se at jeg kasta mange over bekken. Så fikk hun hente om igjen og om igjen, så hun skulle huske området godt. Deretter kasta jeg de ut igjen og sendte på større avstand. Det ble litt surr underveis. Noe med hvor godt hun hører på stopp på avstand. Må nok bli flinkere til mer gradvis økning av avstanden. Men, var fornøyd med terpingen på bak/ut-signalet. Dette skjønner hun bedre og bedre, selv om jeg kaster forstyrrelser til siden umiddelbart før jeg sender henne bak/ut.

Carmen fikk trene på å ligge bundet uten å kaste seg over stubben på jordet. Og ikke minst gå fot og ikke la frustrasjonen over passiviteten ende ut i å spise stubb/gress underveis. Interessant at etter en sånn lang passiv økt hvor hun bare hadde observert Petra og meg, så var det lettere å «få fram» et ønske om å spise på underlaget.

Carmen fikk for øvrig hente et par apporter hun også mens Petra var passiv.


Så avslutta jeg med å sykle en tur med begge to. Synes de får ganske bra service egentlig!!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar