søndag 23. januar 2022

23.01 Møte med andre hunder

 



Alltid spennende med første natt med ny hund i hus. Men, denne gangen er det jo en voksen hund det er snakk om, og ikke en valp. Joy sa ja takk til å få sove i senga og fant seg en plass ved bena mine – fred og ro hele natta.

 

Det som var viktig for meg når jeg nå skulle se meg om etter voksen omplasseringshund var å finne en hund som er så trygg og snill at hun enkelt kan omgås andre hunder. Dette fikk jeg virkelig testa ut i dag.

 

Vi begynte dagen med en tur sammen med to venninner/treningskompiser her på Ås. De hadde med seg sine seks tisper – fordelt på rasene Engelsk setter, Golden og Labrador. Joy oppførte seg helt fantastisk. Satte de to unghundene litt på plass, og var ellers som en del av den store flokken. Helt udramatisk. Det eneste jeg måtte passe litt på var dette med bæsjespising der de andre hundene hadde gjort fra seg.

 

Alle åtte hundene løp løs og jeg fikk testa at innkallingen funka bra. Fikk også se at Joy holdt seg i nærheten av meg når en av de andre labradorene plutselig hadde løpt i vei og funnet et rådyr den hadde «los» på.

 









Etter turen dro jeg videre til avtale «i Syden» - altså i barmark mellom Sarpsborg og Halden. Denne gangen var det fire ekvipasjer med kun hannhunder. Joy var superstødig med å si fra bestemt til hannhundene at hun ikke aksepterte hva som helst. Konstaterte ellers at hun kunne gå kjempefint i bånd på tross av løse hunder som løp rundt.

 

Vi overlot de fire ekvipasjene til å drive med jakttrening, mens Joy, Carmen og jeg tok oss en runde i terrenget. Tilbake hos treningskompisene ble det litt lunsjpause før jeg takka for meg og dro på besøk i byen.

 

Bymiljø, blokk med heis og besøk hos min gamle far. Dette tok også Joy på strak pote. Og hun og Carmen sovna fort i hvert sitt hjørne i sofaen.

 

Etter ett døgn kan jeg trygt si at jeg er veldig fornøyd så langt. Joy virker som en veldig enkel og grei hund.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar