tirsdag 4. april 2023

01.04 Kurs med Eva B – Lekeutvikling og apportering

 



Jeg har vært på kurs i helgen – med dyktige Eva Bodfält. Mye teori, og i tillegg praktiske «demonstrasjoner» med noen av kursdeltagernes hunder.

Nå er det jo en «risikosport» å gjengi hele Evas «treningsverden», særlig fordi jeg knapt har lest bøkene hennes. Så, enhver som leser får ta dette med en klype salt. Og jeg anbefaler å gå til kilden selv for korrekt informasjon, Det jeg blogger om fra helgen er det jeg fikk ut av det, - med alle mulige farer for misforståelser.

I dag var jeg på to «klinikker» - det var lekeutvikling på formiddagen og apportering på ettermiddagen.

LEKEUTVIKLING
Å leke med hunden behøver ikke være herjing og høy aktivitet. Det kan også være spenning, fantasi og humor. Et leketøy er bare en del av leken. Vi ønsker å kunne både heve og senke aktiviteten. Få hunden til å herme oss – være stille når vi er stille. Tenk på eget kroppsspråk og pust. Vi kan lære hunden å jakte på hendene.

Hun bruker et eget belønningsord som betyr at nå kan du ta leken. Det er et annet belønningsord enn det hun bruker for godbit. Hun sier hhv «bus» for leke og «godt» for godbit. Dette er til stor hjelp.

Viktig å le sammen med hunden. Det er greit å ha leken so ikke har så mye alvor i seg som trening MEN, vi kan likevel stille krav – som at det ikke er lov å bite i våre hender. Det kan være interessant å tenke gjennom hvem som bestemmer hva som er lek. Hva slags følelse uttrykker vi sammen med hunden under lek? Nysgjerrighet? Glede? Trussel? Redsel? Noe annet?

En hund som er veldig glad i leke kan vi trene på at vi roer ned og motsatt med en hund som ikke er så glad i å leke. Gi gjerne hunden gåter den må løse og utfordre den i stedet for alltid å hjelpe. Dette får hunden til å tenke – hva fører frem her…

Viktig å ha prinsippene for hvordan vi vil ha det rundt føttene klare, før vi øker avstanden.

En hund som ikke liker å bli tatt på, kan lære seg å like det med godbit. Ikke bare gi en godbit, men dytte litt og dra litt i hunden før den får godbiten.

APPORTERING
En hund som kommer inn med en apport og vi vil belønne med godbit, holder bedre tak i apporten om vi kaster godbiten enn om vi bare gir den (da beholder hunden nemlig litt av jakten i grepet).

Håndtarget
Hun har de siste årene brukt en annen form for håndtarget enn tidligere. Ikke lenger den kjappe «touch» i en stående håndflate, men få hunden til å legge haken i håndflaten. Dette gir en lugnere avlevering. Et tips er at vi selv ser på vår egen hånd før avlevering – forteller hunden at HER vil vi ha apporten.

Akkurat dette må jeg innrømme at jeg har litt problemer med å gjøre om til en praktisk øvelser for Clara, så jeg må nok få hjelp av en venninne som forstår mer av denne treningsformen, MEN, det er snakk om å rygge og få hunden til å gå mot meg med haken i min hånd. Dette er altså en forløper for avlevering. I denne treningen bruker en «dobbelthånd». Den ene til omvendt lokking og den andre til håndtarget. Hm, ja, det er her jeg kjenner at dette er litt komplisert for meg. Men, ser fram til å få til praktisk hjelp til det.

Hun sa for øvrig at det er stor forskjell for hunden å sitte stille og bevege seg. Ja, akkurat DET har jeg merket godt med Clara.

Når en bruker belønningsord, kan belønningen fungere som en forstyrrelse, Kan utfordre hunden med «feil ord».

Viktig at leker og godbiter ikke blir sentrum, men en del av treningen.

Ved at vi selv står stille blir det ofte naturlig for hunden å springe omkring. Men, når vi selv beveger oss bakover blir det en invitasjon til huden om å følge oss.

Bruk forstyrrelser før en øker avstand. Vær tidig ute med forstyrrelsestrening.

Når det gjelder grep, kan en erte hunden med å tilby feil end/snoren av dummyen. >Det kan ofte være enklere for hunden å forstå hva som er feil når det blir en veldig tydelig felle.

----

Hva gjorde så Clara i dag? Jo, hun var rett og slett med meg på kurs. Hun sov ikke fullt så godt som hun gjorde på kurset for et par uker siden. Og jeg var selvsagt ute med henne noen ganger. Men, stort sett synes jeg det gikk kjempefint å ha henne med. Litt av en miljøtrening med nytt sted, masse fremmede folk, noen hunder. Gå i en ordentlig trapp for første gang. Jeg synes lille Clara er helt suveren til å takle nye ting.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar