onsdag 25. august 2021

25.08 Borrelia

 



Jeg har klart meg uten i mange år i skogen. Men, nå er det min tur. Borrelia.... Penicillin 4xdaglig i 14 dager.

Jeg lærte noe nytt i dag - et sånt klassisk Borrelia-utslett kan komme på et helt annet sted på kroppen enn der du har flåttbitt. Jeg har hatt 5 flåttbitt i år (flere enn alle til sammen i alle år av livet  ). 4 av flåttene fant jeg før de hadde rukket å suge noe blod. Men, én av dem (sannsynligvis den som har gitt infeksjonen) fant jeg bak øret (!!) etter at den hadde sugd blod - for flere uker siden. Flåtten som har gitt infeksjonen har jeg fått i Ås-skogen, ikke i Sverige 

Jeg trodde dette utslettet kom der du hadde hatt flåttbitt, så jeg tenkte først ikke Borrelia, siden jeg ikke hadde hatt noe flåttbitt på kneet. Trodde jeg hadde slått meg på tur og hadde fått et begynnende blåmerke. Men, så gikk dagene og den røde flekken ble større og større....

Hatt hodepine noen dager, og følt meg litt slapp og surrete (mer enn vanlig) - ellers ingen symptomer.

Så, i dag ble det tur til fastlegen - som jo bare slo fast diagnosen jeg hadde stilt selv og skrev ut resept på Penicillin. Nå er det bare å krysse fingrene og håpe at antibiotikaen gjør susen!

 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar