søndag 15. september 2024

13.09 Forstyrrelse

 


Inspirert av onsdagens kurs har jeg bestemt meg for å gjennomføre daglig søkstrening med Rakel og er nå konstant på jakt etter egna vegetasjon. Både pga hortelusflua og pga en tanke om å bryte Rakels mønster med å oppsøke løpekuller (altså sopp hun er motivert for å grave opp og spise), er jeg mest på jordene for tiden, og ikke i skogen. Dermed må det bli vegetasjonen i jordekanten jeg bruker, og der er det dessverre fryktelig mye brennesle.

Men, det er også noen tette områder med strå. Jeg hadde lyst til å prøve ut å trene med forstyrrelse, altså flere oppgaver enn én. Prøvde noe lignende her om dagen og da gikk det fint. I dag ble det visst først for vanskelig for Rakel, men med litt tilpasning fikk vi det til.

Jeg kasta først ut en dummy i den høye vegetasjonen. Så tok jeg noen skritt mot gjerdestolpen jeg hadde satte ut. Jeg prøvde først å sende henne bakut. Det ble litt vanskelig (hun ville inn i vegetasjonen og lete markeringen), så da sendte jeg henne rett fram og det gikk kjempefint. Avslutta med markeringen.

Det høres kanskje ut som jeg gjør fryktelig mye apportering med lille valpen, men det gjør jeg i grunn ikke. En håndfull apporteringer på denne økta, men de var gjennomtenkte. Og selvsagt trente vi mye fot, det gjør jeg hver eneste dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar