torsdag 11. februar 2021

09.02 Peder på jakttrening med makkerhund

 



Peder er en håndfull i hverdagen. Det er mye lyd og protester, mye hopp og sprett, mye mas og utålmodighet, mye herjing med Carmen. Barnslig. Umoden. Surrete. Ukonsentrert. Slitsom.

MEN, når det blir snakk om apportering, forvandler han seg helt. I hvert fall når Carmen, han og jeg trener sammen. I dag skulle jeg teste om denne forvandlingen også gjelder sammen med andre hunder.

Dermed stilte Peder og jeg opp på treningsområdet til en venninne og stod klare der når hun kom ut med hunden sin. Som forventa ble Peder vill og gal ved synet av hunden. Kasta seg fram i kobbelet og ville bort og hilse.

Men, så fikk han bli med meg bort et stykke og legge ut to dummyer og da glemte han helt den andre hunden. Den andre ekvipasjen kom nærmere og nærmere. Og til slutt var det bare et par meter mellom hundene. En setting som hadde vært helt umulig for Peder å være kul i vanlig modus. MEN, med jaktfunksjonen påslått og etter å ha henta noen få dummyer kunne han altså være kul og konsentrert.

Tror aldri jeg har hatt en hund som har vært sånn. Alle andre har økt stressatferden når det har blitt snakk om apportering


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar