lørdag 28. april 2018

27.04 Første natt i nytt hjem




















Vi hadde en rolig natt, oppe en liten tur i 5-tida og sov enda et par timer før vi stod opp.

Jeg må bare si at Carmen er helt fantastisk med lille Tora - tydelig og bestemt, men snill og tålmodig samtidig. Jeg tenker at mye av forklaringen er at denne valpen, i motsetning til Petra, svarer helt riktig på Carmens korreks.

Tora er såpass respektfull og forsiktig at hun etterhvert fikk lov å ligge i nabo-biabedden, men Carmen gjorde det klart at den hundesenga hun selv lå i fikk Tora IKKE komme oppi. Men, så viste jo Tora sånn respekt når Carmen snakka til henne og nærma seg så gradvis, så hun fikk aller nådigst ligge ved siden av Carmen til slutt.

Det er skikkelig underholdning å se på de to hundene. Dette er altså veldig annerledes enn med Petra. Antagelig var Petra så lite ydmyk at Carmen kjente større aversjon. Noe som gjorde at hun hoppa og spratt og jeg var redd for å ha de løse sammen, til og med i hagen. Med lille Tora går det helt fint. Carmen kjenner seg trygg på å ha kontrollen og driver ikke med sine kjempesprett, men tusler rundt og ignorer.

Dessuten er hun en fantastisk ro-skaper. Siden Tora veldig gjerne vil være der Carmen er, fungerer det fint å få Carmen til å ligge rolig et sted, så gjør Tora det også.

Ellers har jeg så smått begynt med å formidle til Tora at jeg vil hun skal roe seg i en biabed. Gjør det samme som jeg gjorde med Carmen - bærer henne tilbake til biabedden hvis hun gir seg til å følge etter meg rundt i leiligheten.

I tillegg til diverse turer ut i hagen fikk vi til en sykkeltur idag. Jeg har faktisk ikke vært på sykkeltur med Carmen på et halvt år! Men, nå er det endelig sommerdekk på sykkelen, bare veier og en frisk Carmen! Det virka som hun satte veldig pris på å få løpe.

Tora? Hun venta i bilburet og så ut til å ha hatt det helt greit. Sov da vi kom tilbake.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar