søndag 22. april 2018

21.04 Kurs med Reedsweeper søndag


































Jeg har vært på mange jaktkurs i løpet av årene med labrador. Noen ganger synes jeg at jeg har lært mye nytt, andre ganger har det ikke vært så mye nytt. Men, alltid er det NOE å ta med seg.

Helgens kurs var i en kategori helt for seg selv. Uten tvil blant den håndfulle kurs som har gjort dypt inntrykk på meg og som garantert endrer mitt syn på retrievertrening for alltid.

Ekstra artig at det er Toras oppdrettere som står for den annerledes treningsfilosofien som jeg ønsker å ta til meg. Og fantastisk timing å få med seg dette akkurat nå - få dager før jeg drar for å hente ny valp.

Med fare for at jeg ikke forstod alt riktig skal jeg prøve å forklare hva jeg fikk med meg.

Tre viktige stikkord kontinuerlig kommunikasjon med hunden, meget bevisst bruk av kroppsspråk og belønne at hunden tenker rett, før vi gir neste kommando. Viktig å være superoppmerksom på hundens holdning - ører, hale, blikk. Bygge en relasjon med tillit og trygghet.

I veldig liten grad snakke til hunden, men fortelle den hva vi ønsker med kroppsspråk. F eks ikke kommandere «sitt og bli» verbalt, men vise med kroppsspråk at vi ønsker hunden skal bli sittende. Eller at vi ønsker hunden skal bli med. Rygge når vi vil ha hunden mot oss og gå mot hunden når vi ønsker den skal gå fra oss.

Bæreatferd
Viktigere enn avlevering er å først og fremst lære inn/oppmuntre til bæreatferd. Få valpen til å føle seg komfortabel med å gå å bære på byttet nært oss.

Rette linjer og innkalling
Jobbe mot at hunden skal ta rette linjer med å begynne med en liten valp og lære den å komme rett hjem, ikke gå utenom hindringer i terrenget. Selv rygge tvers over hindringer og hele tiden få hunden til å følge nært oss. Ifm innkalling er det ønskelig at hunden stopper opp i front, og ikke ved fot. Etterhvert er det jo i front den avleverer dummy.

Lenger fram, når hunden er ute i terrenget og på vei hjem hjelper vi til å styre med kroppsspråk. Vi vil at den skal ta rette linjer hjem og ikke gå utenom hindringer. Ser vi at hunden avviker fra linja på veien hjem, hjelper vi til ved selv å ta noen skritt i riktig retning og vise med riktig hånd for å rette inn linja.

Ifm innkalling eller når hunden er på vei hjem med en dummy er det viktig ikke å stå som en saltstøtte, men kommunisere med hunden, være fornøyd. Hjelpe den helt hjem.

Bli sittende etter avlevering
Nok en gang kan en bruke kroppsspråk for å formidle til hunden at den bare skal bli sittende etter å ha avlevert. Så kan vi selv flytte oss et lite skritt til høyre for å fortelle at NÅ kan du komme inn ved fot. Med andre ord ha et rituale på hva en gjør ETTER avlevering i tillegg til å ha et rituale ifm utsending. Akkurat dette med at det er vi og ikke hunden som skal bestemme når den får lov å gå tilbake til fot-posisjonen er jo ikke nytt tankegods for meg, men en ekstra detalj er altså dette med kun å kommunisere posisjonsenringen med kroppsspråk til hunden.

Stopp
Her fikk jeg en liten aha-opplevelse. Hvorfor i det hele tatt ha valpen ved fot ved innlæring. Senere er den jo i front ifm et stoppsignal. Konklusjon - trene stopp i front fra første stund. Nærmest som å «klikke inn» hunden. Stopp-godbit, stopp-godbit, - veldig mange ganger på helt nært hold. Ikke tennisball i innlæring, men kanskje etterhvert for å få kjappere reaksjon.

Gjøre stopptrening kult, variere tempo og gi raske belønninger. Være så interessante at valpen har fokus.

Videre ut
Ha hunden sittende og trene videre ut. Masse videre ut, det er DET som er vanskelig. Sidetrening kan en ta senere.

Avvente at hunden TENKER videre ut, at den strekker litt på kroppen, kikker seg over skulderen og så gi ros, FØR vi sender den ut. Altså belønne at hunden tenker riktig. Dessuten kan vi hjelpe hunden med å lene oss litt fram, ta et skritt mot - og kommunisere at den skal videre ut. På samme måte som vi lener oss til siden og tar et skritt i den sidertningen hunden skal.

Nærsøk
Her kan vi huke oss skikkelig ned for å kommunisere at hunden skal lete helt nært.

Stabilitet og godt grep
Tidlig lærer valpen å holde godt fast i dummyen, tåle at vi tar i dummyen, dytter litt i hunden. Også når den sitter fot kan vi dytte litt på den for å få den til å dytte imot og ha en stabil sitt.

Opptak
En kan holde dummyen foran hunden og ha et «værsågodord» som får den til å gripe tak i den.

---

Mye å tenke på etter kurset. Veldig mye er tankegods som er lett å ta til seg, men som sikkert tar litt tid å synke og forstå fullt ut - og ikke minst få til å fungere når en står der alene. Men, én ting er kanskje litt «krasj» med hvordan jeg har gjort det, nemlig dette med håndtarget-innlæring for å få til avlevering. Fordi hånda brukes som en litt annen form for target - mer til å styre hunden til rett sted. Dessuten er det stor vekt på at hunden skal holde på dummyen lenge før avlevering.Tror jeg skal prøve dette og ikke håndtarget denne gangen.





Til slutt i dag - bilde av Toras mamma Chillie

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar