mandag 24. juni 2024

23.06 Rakel er fire måneder

 






























Rakel fikk kose seg et par timer på morgenen med et aldri så lite valpetreff. Vi er jo fire som bor i nærheten av hverandre som har valp på omtrent samme alder – to Flatter, en Golden og en Labrador. De lekte SÅ fint sammen.

 













Etterpå gikk ferden videre til Brårud, hvor Joy og jeg gikk stolpekart med en venninne og hunden hennes. Rakel sov i bilen og fikk en egen skogtur en times tid før ferden gikk hjemover.





I dag er altså supervalpen min fire måneder. Jeg vet jeg ikke har skrevet så mye om trening i det siste, men det betyr ikke at vi ikke gjør noe. Det er bare så mange ting som skal gjøre i hverdagen, at det ikke alltid er tid til å skrive så mye.

Vi holder mye på med håndtarget og omvendt lokking. Dessuten driver vi med litt følgetrening – altså at jeg rygger og hun skal følge hånda mi. Dette er litt vanskelig for henne, siden autositten er så sterk. Hun har en tendens til å ville sette seg ned underveis. Så, jeg legger på kommandoen Følge for å få henne til å følge etter. Dette er altså med tanke på framtidig avlevering.

Så har vi så vidt prøvd oss på matskål med godbit og fremmadsending. Som vanlig er det veldig gøy første gang jeg prøver ut bak. Som alle andre valper jeg har hatt kikker hun rett opp dit jeg peker og etter hvert detter polletten ned, at hun skal snu seg rundt.

Jeg trener på mottrykk og belønning for å sitte pent ved siden av meg – og også på at hun skal følge meg når jeg tar et skritt fram med venstreben, men ikke når jeg bare flytter høyrebenet.

På tur følger hun meg ofte fint langs venstreben. Av og til må jeg jo gå med henne i bånd og da går hun i sele. Vi trener på at hun da ikke får dra, men det er ok å snuse og vimse litt hit og dit.

Det mest spennende vi driver med er kanskje klikkertrening. Navnet hennes og kontakt belønnes med klikk. Jeg har også gått til innkjøp av Placeboard. Både klikker og Placebord henger sammen med at jeg følger en onlinetrening med bruk av positiv forsterkning.

Ellers er jeg fortsatt veldig fornøyd med henne. Hun er SÅ trygg med alle folk vi møter og også når vi møter hunder. Hun kan sitte pent ved siden av meg eller gå ved siden av meg med godbitbelønning når vi passerer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar