tirsdag 4. juni 2024

03.06 En liten historie

 


Et tilfeldig øyeblikk i 24-7-tilværelsen som valpemamma. OK, akkurat DENNE kombinasjonen har ikke skjedd, men lignende scener utspiller seg daglig. Så bær over med litt «fri diktning».

Setter ned vannskåla til den voksne hunden før jeg går ut i hagen for morgenlufting av valpen. Tenker at jeg må huske å fjerne den skåla når jeg kommer inn igjen. Valpen pleier nemlig å grave ut alt vannet og/eller å bære rundt på vannskåla. Resultatet er uansett masse vannsøl.

Selvsagt glemmer jeg det når jeg kommer inn. Slipper inn valpen i stua og går på badet for å pusse tenna. Hører at det er noen «feil» lyder uti stua. Kommer på at valpen også har begynt med å stjele ting fra spisestuebordet i det siste – den klarer å få tak i ting ganske langt inn på bordet. Styrter ut av badet og mister tannbørsten – tannkremen skvetter. Valpen har fått tak i brillehuset MED briller. Glemmer alle pedagogiske apporteringsøvelser og røsker brillehuset ut av valpemunnen. Tilbake på badet og tørker tannkrem.

Det har blitt helt stille i stua. Kikker inn med bange anelser, men lille rampen har sovnet. Tenker at dette kan være et bra øyeblikk for en kjapp dusj. Men, før jeg rekker å tørke meg hører jeg nok en gang feil lyder fra stua. Pokker! Vannskåla. Styrter inn i stua kledd i et håndkle og lager våte fotavtrykk på gulvet. Vannskåla er nå grundig tømt ut på stuegulvet og tyven ligger i hundesenga og tygger på skåla. Mens jeg bannende begynner å tørke laminatgulvet, som ikke tåler så mye vann, har tyven vært oppå spisestuebordet, tatt bordkalenderen og startet destruksjonen.

Tilbake til virkeligheten – som nevnt før er denne valpen den mest destruktive jeg har hatt. Jeg som er «dronningen av kompostgrinder» har måtte videreutvikle sikringstiltakene flere ganger. Jeg har måtte kle deler av kjøkkeninnredningen med metallplater og lurer på hva jeg skal «pakke inn» spisestuebordbeina i. (Nei, brusflasker funker IKKE, da ble de bare ekstremt interessante).

Men, hun er veldig søt når hun sover.

----









Streiken er slutt, så tilbake til hjemmekontoret i dag. Etter lunsj ble det en ny tur til kysten, til Oven. Først en liten strandtur med Rakel. Hun storkoste seg i fjæra. Så stolpejakt med Joy. Deretter benytta vi anledningen til å besøke en hundekompis på campingplassen. Rakel fikk komme ut og hilse på hundekompisen, men aller helst ville hun vært inne i hundegården sammen med de to labradorene og to flattene der. At enkelte av de voksne kalte henne en “drittunge” med knurring og busting, brød hun seg ikke noe om. Den valpen er ikke mye redd!

Vi rakk en kort tur hjemom før ferden gikk til valpekurs. I dag var vi ute og Rakel var helt annerledes enn forrige gang. I kveld var hun som vanlig – lett å få kontakt med for meg, og ikke på langt nær så opptatt av de andre hundene som hun var sist.

Vi trente på å belønne valpen for å gå på teppet ved å kaste godis på teppet, og så gå litt vekk fra teppet, gå nærmere og på nytt kaste godis. På sikt er tanken at valpen vil oppsøke teppet sitt og etter hvert finne roen der.

Jeg tenkte flere ting rundt denne øvelsen. Rakel har jo mange hundesenger. Kanskje jeg kan bruke den bittelille madrassen jeg arva fra en på kommende apportører valpekurset. Den er jo så liten, så jeg lett kan flytte den rundt. Videre tenkte jeg på Joy ifm. en sånn trening inne – det blir bare tull, så Joy må være et annet sted. Så tenkte jeg på alt kaoset Rakel får i stand med hundesengene – graver ut alle teppene, sitter som en krokodille fast i hardplasten, graver fram hardplasten av fleecen og vil gnage på den. Og ikke minst prøver å dra av gårde med («apportere») hele senga.

Altså – det høres liksom så enkelt og greit ut å få valpen til å oppsøke liggeplassen sin, men i mitt hode er det potensielt mye kaos. Jeg skal uansett prøve med den lille madrassen.

Vi trente innkalling med «kom» i bånd. Jeg skal så absolutt trene videre på dette. Tenker at jeg legger det på rett i forkant av fløytesignalet. Anbefalingen var å være på kjent sted, som ikke er så spennende.

Vi trente også på fot-posisjon. Jeg velger å ikke sette på noe ord på dette på ganske lenge.

Etter kurset dro jeg innom Spydeberg på veien hjem og gikk stolpejakt med Joy.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar