mandag 18. september 2023

14.09 Vellykket avleveringstrening

 


I dag hadde vi en liten coach-avtale, Clara og jeg. Hun fikk prøve seg på avlevering av diverse typer dummyer under “overvåkning” av coachen. Synes både Clara og jeg begynner å få dreis på det.

Det vi altså gjør er at jeg legger ned en dummy på bakken enten rett foran Clara eller litt til siden. Så gir jeg henne en apporteringskommanda, men passer på å IKKE strekke fram hendene. Når hun har grepet apporten pent på midten sier jeg “touch” som er det samme ordet jeg bruker på håndtarget når hun får godbit. Jeg anstrenger meg for å stå med hånda helt inntil låret mitt og IKKE strekke meg etter henne. Det er Claras oppgave å oppsøke hånda mi. Etter avlevering bruker jeg godbiten til å få henne ned i sitt, sånn at hun sitter foran meg (og ikke står på bakbena) når hun får godbiten.

Hvis hun tøyser eller nøler med opptaket, er jeg raskt på pletten og fjerner dummyen. Hvis hun avleverer “slapt “uten å dytte ordentlig får hun ingen belønning. Så håper jeg etter hvert at hun ut fra at jeg er konsekvent blir motivert til alltid å plukke opp alt med én gang i et godt grep og komme rett til meg og dytte apporten i hånda mi. Og så lugnt og rolig setter seg ned foran meg.

 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar