søndag 4. juni 2023

03-04.06 Stolpejakt med Joy og valpekurs med Clara

 





Clara er en fantastisk herlig hund å trene med og prøve nye ting med. Hun lærer fort og er alltid interessert i å jobbe. Ifølge Clara er fritid oppskrytt.

I helgen var vi på valpekurs på det lokale hundesenteret. Vi var bare fire ekvipasjer, så instruktøren hadde god tid til den enkelte.

Jeg var spent på om Clara kom til å være like kul som hun er på kveldskurset vi går på. Nå var det jo nytt sted, nye folk og nye hunder. Men, ingen grunn til bekymring. I tillegg til å være superkul med de andre ekvipasjene og flink til å slappe av på teppet sitt, fikk Clara vist at hun klarer «alt» jeg introduserer henne for. Hun fikk prøve sitt livs første godbitspor, som hun utreda veldig fint. Og dessuten fikk hun sitt første møte med en agilitytunell. Neida, jeg har ikke tenkt å begynne med agility – altfor mye stress. Men, det var et artig miljøtreningsinnslag på kurset.

Ellers trente vi på sitt/sitt bli, dekk, gå pent i bånd, håndtarget og omvendt lokking. Stort sett kjente ting for Clara, men vi fikk litt mer dreisen på det med håndtarget i helgen. Jeg har nemlig bestemt meg for at på denne valpen vil jeg lære inn «hake-target» - jeg vil altså at hun skal legge haka i hånda mi og holde den rolig. En mer avslappa øvelse enn en kjapp «vertikal» håndflate-dytt. I helgen satt jeg på en stol da vi trente det – og det gikk mye bedre enn at jeg står eller sitter på huk. Ny inspirasjon til denne øvelsen, altså.

Dessuten imponerte Clara alle med å gå baklengs opp trappa til kurslokalet. Vi trener nemlig bakpartskontroll i diverse varianter for tiden.


Joy fikk være med på tur og gå stolpejakt både lørdag og søndag. Og ikke minst ble det noen timer med avslapping på terrassen i det nydelige sommerværet i løpet av helgen.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar