søndag 31. januar 2021

31.01 Grep - hold fast



 

Peder og jeg har strevd med grep - hold fast. I en periode holdt jeg mye på med trening med klikker både inne og ute. Nå for tiden prøver jeg å legge lite vekt på det - siden jeg fort mister tålmodigheten og gjør mer skade enn nytte. Har funnet ut at jo mindre jeg er opptatt av dette jo bedre går det ute på trening. Og har også inntrykk at jo mer trening han får på apportering, særlig når han får flere oppgaver, jo bedre går dette “av seg selv”.

I dag apporterte han altså tre pelsdummyer på linje med nesten helt perfekt grep. Mistet ingen underveis og holdt de helt fint til avlevering.

Til ettertanke - da jeg fikk Carmen i 2009 hadde jeg fint lite greie på retrievertrening. Hun var en sånn valp som plukka opp og kom og avleverte alt hun fant. Jeg tok i mot, skrøt av henne og tenkte ikke over at jeg “måtte” lære hunden å holde fast. Så var det en som kunne dette med apportering som fortalte meg at DET måtte jeg lære valpen - altså å sitte foran meg og holde på dummyen. Jeg prøvde dette og vet ikke hvem som ble mest fortvila - Carmen eller meg. Det ble med noen få forsøk, før jeg la det helt bort. Jeg konkluderte med at det måtte være totalt unødvendig å tvinge Carmen til noe sånt. Til dags dato har det vel nesten aldri hendt at hun ikke har plukka opp, hatt perfekt grep og avlevert i hånd. Helt uten at jeg har lært henne “hold fast”.

 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar