fredag 30. oktober 2020

29.10 Carmen på hundemassasje

 



Carmen er ingen ungdom lenger og har blitt merkbart svakere i bakparten det siste halvåret. Dermed tok vi turen til hundemassør/hundefysioterapeut for en gjennomgang og tips om trening.

Konklusjonen er at Carmen er uvanlig myk og fin i kroppen til å være 11,5 år gammel. Men, hun har muskelatrofi i bakbena, forventet for en eldre hund. De jukser litt når de beveger seg og legger uforholdsmessig mye vekt på framparten, og dermed blir det en negativ spiral.

Ellers har Carmen også overanstrengte “sidetær” - altså de to tærne på høyre frambein som IKKE røk sene sine da Tora løp henne ned i fjor høst. De stakkars sidetærne kompenserer for de to i midten som ikke funker. Hun fikk laserbehandling på tærne og massasje over det hele.

Nå blir det et treningsopplegg for Carmen for at hun skal bli sterkere i bakbena, fram til ny time i desember. Opplegget består i å bytte på at hun skal gå med kløv, med sakte økende vekt opp til 10% av vekten hennes (altså 2,5 kg) og at hun skal få dra kjetting. En halvtimes trening pr dag i tillegg til at hun skal fortsette med å løpe løs. I treningen blir hun altså nødt til å bruke bakbena mer enn hun gjør når hun bare får løpe fritt. Også har jeg fått i hjemmelekse å massere henne.

Carmen trenger en trekksele (nei, hun har ikke det fra før, jeg driver jo ikke med sånne planker under bena), så vi må en tur i en bra dyrebutikk. Dessuten kjetting.... det kjøpte jeg på Maxbo i dag. Gubben så ganske rart på meg da jeg sa at jeg ville ha fire kg kjetting. Vel, det viste seg at det ble to kg, da jeg fikk veid bitene hjemme.

Dagens tur på jordet ble litt sånn multitasking. Peder fikk trene fot, mens Carmen fikk trene seg selv ved å gå med kløv.

 

 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar