onsdag 12. august 2020

11.08 Over vann og åpne jorder

 














Et par nye opplevelser for Peder idag. Stort sett trener vi fot, men en må jo gjøre noe litt mer spennende innimellom. Jeg har i løpet av de siste dagene lært ham å gå rett ut i vann uten at det er noe der, så har jeg kasta en dummy over hodet på ham når han svømmer i full fart forover. Altså en belønning for å stole på signalet mitt.

Så var det sannhetens time idag da vi var på tur til et fint tjern. La igjen dummy på den ene siden, gikk rundt og sendte ham over. Han la i vei og svømte rett som en snor i retningen jeg pekte. Raskt og effektivt. Da han nærma seg land begynte han å kikke litt rundt etter belønningen som pleier å dukke opp foran ham. Jeg kryssa fingrene og holdt pusten. Og så fikk han øye på den hvite dummyen som lå i vannkanten. Det neste spenningsmomentet var om han ville svømme tilbake eller prøve å løpe rundt. Jeg så han stod og lurte litt før han la på svøm. Fineste gullgutten :-D Til sammenligning var Tora en måned eldre da hun gjorde denne oppgaven - og hun gjorde den ikke like bra som Peder. Tror treningsmetoden med å lære ham å stole på signalet og svømme rett fram absolutt var en suksessfaktor.




Enda mer lykke på ettermiddagen - de har kommet igang med treskingen på Ås!

 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar