Petra har hatt nok et interssant oppdrag - vært med som skolehund på en stor barneskole.
Først fikk hun være med og gå FN-mars sammen med hundrevis av barn. Jeg skal ikke påstå at ALLE ville hilse på Petra, men det var ganske så
mange som var bortom og tok på henne. Og mange som lurte på om hun var en «ny hund». Det de altså lurte på var om hun var en ny skolehund. På denne skolen er de nemlig vant med at spesialpedagogen har med seg skolehunder
som brukes i undervisningen.
Så var det tid for Petra å bidra i undervisningen - i det såkalte «hundehuset». To andreklassinger skulle til time i dag, og Petra fikk altså
hjelpe til.
Petra begynte med å apportere «ord-klosser» - små klosser med håndtak som var greie for en hund å få tak i, og med ord satt fast på undersiden.
Når alle var samla gikk det an å forme en setning med dem.
Det var intet mindre enn fantastisk å observere barn og hund i interaksjon. Petra som er SÅ lett i rumpa satt altså pent ved siden av en ukjent
7-åring og venta på kommando (som for øvrig var et ord jeg aldri bruker, men som Petra skjønte betydde apport). Så løp hun ut og henta én og én kloss, og knalla ikke på neste. Raskt oppfatta hun at det var barnet
hun skulle avlevere til. Og når alle var samla og barnet satte sammen ordene til en setning klarte Petra i hvert fall nesten å sitte helt stille og se på.
Så ble det et par nye runder med apportering til en lekekasse med diverse baller og annet i forskjellige farger. Ball-glade Petra avleverte baller
som bare det.
Akkurat som med rullestol-brukeren forrige uke, var Petra hovedsaklig opptatt av barnet og var lite opptatt av meg. Helt ideellt i en sånn sammenheng.
En utrolig spennende dag! Og fasinerende at hundene kan gjøre læring og trivsel på skolen så mye bedre for elvene!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar