torsdag 9. juni 2022

06.06 Joy på utstilling

 


Etter en meget sen kveld m utpakking og bading (med sjampo) av hund, var vi oppe med fuglene i dag, og dro på utstilling på Elverum.

Som forventet traff jeg ingen labrador-folk fra jaktmiljøet. Og som forventet fikk vi ingen bra premie. Men, vi fikk premie. Joy oppførte seg vakkert både i og utenfor ringen.
 
"Akseptabel type. Helhetsinntrykket kunne ønskes at det var mer av henne all over. Kunne hatt mer snuteparti med bedre bredde og dybde, bredere skalle og mørkere øyne. Kunne hatt bredere hals og mer volum i brystkasse, mer bredde og dybde. Sterk rygg. Har lavt ansatt hale, mangler benstamme. For lange lår som kunne hatt bedre knevinkel. Hun kunne hatt mer pels for dagen. Dessverre er hun ikke opp til labradorstandarden, derav premiegraden."
 
Hun fikk altså Sufficient, som defineres som "Hund som tilsvarer rasens standard, men som ikke har rasens alle karakteristiske preg eller har bristende fysisk kondisjon."
 
Skuffet? Nei, absolutt ikke. Jeg har en slank, veltrent, snill, tilgjengelig og flink hund, som tar seg fram med enorm fart i all slags terreng. Og som i mine øyne er utrolig vakker (selv om hun ikke har full pels etter røytingen enda).
 
Også må jeg bare konstatere at utstilling som aktivitet virkelig ikke er min greie. Ganske så ensformig, uinteressant og kjedelig sammenligna med å delta på jaktprøver og WT. Uendelig mye mer spennende å trene og utvikle en hunds kompetanse, lese terreng og vind enn å begrense treningen til å løpe pent i ring og stå stille.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar