onsdag 29. august 2018

23.08 Valpetrening med Heidi




Tenk at lille Tora er i gang med å gå på kurs. Jeg må innrømme at jeg har litt sånn hjerte i halsen og håper det ikke er for tidlig for henne. Samtidig er vi jo faktisk under kyndig veiledning av en av Norges beste instruktører på retrieverjakt, OG jeg mener selv jeg er god på å lese Tora og unngå at hun blir stressa.

Heldigvis ser det bra ut mtp stress - hun er tyst og fin.

Vi var i skogen i Frogn denne gangen også. Trente søk og det ble litt prat om det å gjøre dette på en god måte uten å få fram spring i bena på hunden. La hunden sitt og bli og se på at vi går rundt i skogen - tråkke felt som de gjør det i brukstrening, - på kryss og tvers. Og snike ut en liten dummy, helst litt gjemt i vegetasjonen uten at den ligger åpent og lyser.

Jeg var optimistisk og tenkte at Tora skulle klare sitt og bli. Hun er jo ellers veldig flnk til det, men det ble for vanskelig i skogen, så da fikk instruktøren holde henne.

Så ble det litt snakk om avlevering. Jeg har jo vært så opptatt av dette med å ta imot hunden og gjøre henne vant til litt håndtering, men det blir jo mye «romstering» rundt. Kanskje jeg skal gå mer tilbake til håndtarget og stå mer rett opp og ned. I kveld virka det i hvert fall som avleveringen ble bedre og roligere på sistnevnte måte.

Fot innover i skogen var ikke akkurat enkelt. Huskelapp til meg selv er å ta med to kobbel på denne type kurs. Halsbånd og kobbel til forflytning og retrieverkobbel til de korte forflytningen hvor vi trener fot. Ble oppfordra til å pøse på med godbiter for å holde hunden ved fot. Jeg har jo trent litt annerledes her med mer vekt på ro og ikke så gode belønninger.

Uansett - fot må vi selvsagt fortsette å trene masse på, så ikke forflytninger blir så vanskelig.

Valpegrupppa var først, så fortsatte de andre. Jeg tok med Carmen på en kort vannapporteringsøkt.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar