søndag 16. juli 2023

13.07 Clara er 6 måneder

 





























Tenk at Clara allerede er 6 måneder!

Jeg har prøvd å trene «bæring» av dummy og skryt for dette, og tenkte at denne gangen skal vi få det til. Men, som med tidligere valper har jeg opplevd at det blir mer stress enn suksess med dette. Jeg får det ikke helt til slik det ser ut på online-kurset vi følger. Så, nå er det tilbake til mer avleveringstrening.

Men, før vi kommer så langt jobber vi med håndtarget for å «varme opp» til vi skal i gang med dummyer. Jeg angrer litt på at jeg har forsøkt å lære henne en annen form for håndtarget enn med tidligere valper – at hun skal legge haka i hånda mi. Dette har vi ikke fått helt dreisen på, så nå lærer jeg inn den mer «tradisjonelle» varianten med at hun skal dytte på hånda mi.

Den største utfordringen i hverdagen er at hun ikke er så snill med Joy på 8 år. Så, det blir mye sitt og bli trening inne i nærheten av meg, sånn at jeg kan gjøre litt ting i huset uten at hun oppsøker Joy.

Ellers har vi hatt noen situasjoner på vann hvor hun har funnet grener eller vannliljer som hun har prøvd å få meg til land. Hun har da plaska mye, men ikke sluppet «apporten» og til slutt gått under vann flere ganger. Jeg har vært redd hun skulle drukne. Så, nå har vi sluttet med å dra til tjern der det vokser vannliljer og drar bare til strand hvis vi skal til vann. Clara har en del kamplyst og det er nok det som gjør at hun er motivert for å fange «store bytter» ute i vannet. Jeg har begynt med å trene slipp når hun finner grener på land og tenker at hun etter hvert kan lære denne kommandoen på vann også.

Hun er veldig flink til å slappe av mens jeg jobber på hjemmekontoret eller i bilen når jeg er på jobben. Hun har ikke ødelagt en eneste ting, - jeg har passet godt på for å unngå dette – med mange kompostgrinder. Og siden hun ikke har fått noen erfaring på å ødelegge, så har hun ikke fått noen «kompetanse» på det.

Hun har masse arbeidslyst og er alltid interessert i å bli med på det jeg finner på. En liten solstråle i hverdagen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar