torsdag 6. februar 2020

05.02 Valpen min er født!

(Dagens bilde er tatt av Anita.)


Helt siden jeg ble nødt til å omplassere Tora i september har jeg hatt en plan om valp på våren. Jeg satte meg på liste hos tre kenneler. Den første tispa som fikk løpetid var på kennel Thorsvi, altså oppdretteren til Carmen. Og planen var altså en tispevalp...

Prise (Meadowlark Surprise) ble parra i begynnelsen av desember og på nyåret fikk jeg vita at ultralyden bekrefta at hun var drektig. Men, hvor mange tisper som kunne være der inne var jo uvisst. Ukene gikk mens jeg håpa på at det skulle bli nok tisper til at det ble en valp til meg.

02. februar ble kullet med syv valper født. Kullet blir kalt palindrom-kullet pga fødselsdatoen, 02022020. (Palindrom er et ord, uttrykk eller tall som gir samme resultat enten det leses fra høyre eller venstre.)

Men, ikke alt gikk som forventa - det var nemlig ikke en eneste tispe i kullet. Bare hannhunder! Dermed ble spørsmålet om jeg ville takke ja til en hannvalp....

Jeg har hatt fem tisper i løpet av de siste 20 årene. Sist jeg hadde hannhund var det en tibetansk terrier. Og tanken på å ha en hannhund har ikke vært innom hodet mitt et sekund i løpet av disse månedene jeg har planlagt valp. Og plutselig fikk jeg et viktig spørsmål jeg raskt måtte bestemme meg for svaret på.

Veldig kjapt fant jeg ut av den viktigste av mine forventninger handla om å kjøpe valp fra Anita, og faktisk en litt mindre viktig forventning handla om å kjøpe tispe. Og siden dette handler om biologi og det ikke er noen garantier, kunne jeg ikke vite om jeg ville kunne få en tispe fra noen av de andre kullene jeg stod på liste hos heller.

Jeg er jo på mange måter del av “Thorsvi-familien” og kjenner fire av de andre valpekjøperne til dette kullet - har kjent dem i mange år faktisk. Så, jeg kommer til å treffe kjentfolk fra første valpetreff. Noe lignende har jeg aldri opplevd før, siden jeg har kjøpt valp et nytt sted de forrige fem gangen jeg har kjøpt labrador.

Alt dette tatt i betraktning sa jeg, med litt hjertebank, det må jeg innrømme, ja til en hannhund fra Thorsvi.

Etter noen dager ble stamtavlenavnene bestemt - som vanlig whisky-navn. Denne gangen fra Ardbeg-destilleriets fine sortiment.

  • Thorsvi Corryvreckan                      (Et sund mellom øyene Jura og Scarba i de indre Hebridene)
  • Thorsvi Drum                                 (Tromme)
  • Thorsvi Galileo                                 (En italiensk filosof, fysiker og astronom)
  • Thorsvi Perpetuum                                 (Evig)
  • Thorsvi Provenance                      (Herkomst/opphav)
  • Thorsvi Renaissance                      (Gjenfødelse)
  • Thorsvi Rollercoaster                      (Berg-og-dalbane)

Valpen min skal hete Thorsvi Renaissance. Et veldig flott navn, synes jeg - som altså betyr gjenfødelse. Et navn som kan knyttes til en type ny begynnelse. Passer vel bra nå som jeg for første gang skal ha en jaktlab-hann.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar