søndag 16. juni 2019

14.06 Funktionsbeskrivning Retriever






Idag har Tora vært på FBR - Funktionsbeskrivning Retriever. Hun klarte seg bra på de tre passivitetsøktene, - ingen lyd. Stor fart og nysgjerrighet, utholdenhet i søket og et enormt engasjement uten å spørre om hjelp på dummyen som var innestengt i et kattebur. Veldig spontan i opptaket av de forskjellige dummyene. Men flere ganger med litt dårlig grep.

Siden planen er å starte henne på jaktprøve vil jeg jo få dokumentert egenskapene hennes uansett, men jeg syntes det var artig å se henne gjennomføre oppgaver på denne standardiserte måten. Dessuten sier nok denne beskrivningen mye om de arvelige egenskapene, siden hun ikke er trent mer enn hun er og ikke har starta på noen prøver enda.

Jeg skulle ikke bruke noen kommandoer underveis, bare gi henne fri, så hun syntes nok det var litt lite alvor uten det vanlige ritualet. Avleveringene ble deretter.
Har jeg noen konklusjon etter dagen, hvis en skal tenke på verdien av Tora som avlsdyr? Jeg tenker at hun viser gode takter hva gjelder søksevne, selvstendighet, viltinteresse, evne til å bruke vind, utholdenhet og veldig bra spontanitet. Hun er nysgjerrig og uredd, konsentrert og engasjert. Det eneste minuset er dette dårlige grepet.

Jeg er ikke ferdig med å konkludere. Hun skal nå på FART om et par uker, og da får jeg se mer av mentaliteten – som jo også må holde mål på et avlsdyr.

Den fysiske helsa holder mål så langt (ledd og øyne), men hun er ung og trenger å bli et par-tre år til, kanskje før det virker «trygt nok» med tanke på epilepsi.

Utseendemessig er hun litt liten ift standarden, men jeg synes hun er en pen hund. Hva en utstillingsdommer synes har vi strengt tatt ikke funnet ut enda (bortsett fra et valpeshow).


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar