tirsdag 1. januar 2019

31.12 Farvel til 2018



Året starta dårlig med Petra nettopp avliva og Carmen sykmeldt. Dessuten tidenes skrekkeligste vinter med enorme mengder snø og et tykt islag i hele hundedelen av hagen.

Ellers var januar 2018 tidspunktet for publisering av min epileptiker-liste. En liste som per i dag har nesten 50 hunder. Jeg kommer til å fortsette å stå på i arbeidet for at færre jaktlabber skal få denne fryktelige diagnosen. Og så får det ikke hjelpe om ikke alle ser verdien i dette. Jeg kjemper for åpenhet og mener bestemt at hvermansen skal få så mye informasjon som mulig. JEG skal i hvert fall ikke bestemme at bare enkelte er «lure» nok til å forstå informasjonen!

I april kom lille Tora i hus og den ganske enkle hundeeierhverdagen med bare voksne Carmen endra seg til å bli en slitsom hverdag med valp i hus. Heldigvis hadde jeg spart opp en del fleksitid og det var mye tid med Tora og lite på jobb i starten.

Carmen har i løpet av året befesta sin stilling som pensjonist. Og jeg tror at 2018 ble det siste året hennes på jaktkurs og på offisielle konkurranser. Men, vi stortrives sammen uten alvoret som jaktkarrieren innebar. Går turer, trener litt nå og da. Og så har jo Carmens tålmodighet blitt satt kraftig på prøve med lille plageånd Tora.

Og Tora, ja hun har vært i tenåringsmodus nå noen måneder. Og hun er ikke helt tam. Men, du verden så herlig og så til de grader innenfor pedagogisk rekkevidde, selv om hun ikke er så moden enda. Det har vært slitsomme, men også fine måneder sammen med Tora.

---

For øvrig var jeg som vanlig invitert på middag og fest hos en god venninne midt i byen (Sarpsborg). Jeg var litt usikker på om det ble for mye rakettbråk for Tora. Så, etter den sedvanlige «slite ut hundene» turen fikk de faktisk bli igjen i leiligheten hos faren min. Bare noen minutter unna der jeg skulle være men i et område med færre raketter.

Det gikk greit og jeg var bare «hjemom» en gang i løpet av kvelden og lufta hunder. Ingen av dem virka noe redde av de smellene vi hørte på runden.

---

Nok et år er over, altså. Med en pensjonist og en valp har det jo ikke blitt det helt store trenings- eller konkurranseåret. Regner med 2019 blir mer begivenhetsrikt :-D












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar