søndag 13. november 2016

05.11 Eliteprøva dag 1, - 0EK















Ja, tenkt at Carmen faktisk var kvalifisert for å være med i årets eliteprøve. Ikke verst, bare det, så får det ikke hjelpe at vi ikke kom videre.

Dagens prøve var lagt opp som en B-prøve med tre poster som alle skulle gjennom. Gjengen på 24 deltagende ekvipasjer var delt i seks lag, med fire på hver. Før lunsj gikk gruppene 1-3 og etter lunsj gruppene 4-6, én av de tre dommerne fulgte sin gruppe hele veien rundt. Carmen og jeg var i en av gruppene som gikk før lunsj.

Vi ble kjørt fra post til post med ATV, sammen med dommeren, og min gruppe begynte på post 1.

Post 1 Walk up
På denne posten var det tre markeringer og én dirigering. Vi gikk litt fot mellom hver stopp og rullerte på oppgavene, sånn at alle hundene fikk alle oppgavene.

Markering 1 så tilsynelatende lett ut, - forholdsvis kort avstand. Men, hundene forsvant fort over den lille haugen der markeringen landa, så også Carmen. Så, måtte kalle hjemover og be henne stoppe og søke. Markering 2 landa i/ved et lite til dels islagt vann. Denne henta Carmen uten hjelp, og uten å måtte bade. Markering 3 landa et stykke ut på venstre side. Her måtte Carmen ha litt hjelp, og jeg hadde kanskje ikke markert den godt nok selv heller.

Dirigeringen var midt mellom de to første markeringene, dette klarte Carmen helt greit.

Post 2 Drive
På denne posten gikk det en drive og innimellom ble det kasta en enkelt markering ut av området. Carmen klarte enkeltmarkeringen greit.

Hundene ble sendt på søk her, og i ettertid kan jeg være irritert på meg selv at jeg ikke styrte Carmen, men synes det er litt vanskelig på et søk. Hun drev litt med egen agenda og fant riktignok én, etter lang tid. Da hun også brukte kjempelang tid på den andre på søket måtte jeg til slutt kalle hjem.

Vi gikk videre til et nytt område. Her fikk alle hundene hver sin markering i et sivområde og hver sin dirigering til skogkanten. Det ble forholdsvis mye venting, og dessverre forlot Carmen fot på et tidspunkt under ventingen. Selve oppgavene klarte hun greit.

Post 3
På den tredje såten var det et områdesøk i sivet rett fram. Dette klarte Carmen greit, men etter avlevering forlot hun foten, og da fikk jeg beskjed om at hun var ute. Holdt henne deretter i kobbel, men kobla løs slik at hun fikk gjøre de gjenværende oppgaven, av hensyn til «flyten» for de andre. Og oppgavene klarte hun bra, - en flott dirigering opp i skogen og en markering på hver side.

Skikkelig ergerlig at hun pga noe så dustete som å forlate foten endte opp med en null. Hun var ellers ganske grei ved fot - hun drev ikke med noe spising på underlaget. Og, jeg må ta det på min kappe at jeg ikke hadde holdt intenst på med «holde seg bare til meg» - trening i uka forut for prøva. Det er tydeligvis nødvendig å terpe på dette, for at hun skal klare seg gjennom en prøve.

Dommerkritikken v Hans Petter Grongstad:
«Viser tidvis fine apporteringer. Prøven avbrytes da hunden forlater fot uten godkjenning og gjentar dette.»

En lang kald og sur dag var over og det var godt å komme seg inn i varmen.


På kvelden var det festmiddag på Quality Hotell og offentliggjøring av de 9 ekvipasjene som hadde oppnådd førstepremie og gikk videre til søndagens finale.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar