søndag 28. november 2021

28.11 Rådyr i piggtrådgjerde

 





Skrekkopplevelse på dagens ettermiddagstur med hundene – rådyr med bena fast i piggtrådgjerde!

 

Jeg hørte først det knaka i noe vegetasjon og tenkte at det sikkert var et rådyr i nærheten. Det rare var at lyden ikke bevega seg – det kom fra samme sted. Dessuten en annen litt «syngende» lyd i tillegg - som av ståltråd i bevegelse.

 

Jeg frykta det verste, så jeg fikk bundet fast hundene før jeg snek meg fram mot gjerdet rundt sauebeitet. Og ganske riktig – et kjempende rådyr hengende opp-ned med begge bakbena sittende fast i piggtråd.

 

1000 tanker raste gjennom hodet – telefonnummer til viltnemda, hvordan forklare hvor dette er, går det an å få gjort noe på egen hånd….? Mens jeg begynte å google viltnemda gjorde rådyret et kjempebyks og kom seg løs. Galopperte oppover bakken mot jordet. Jeg klarte til slutt å forsere gjerdet og fulgte etter. Så meg rundt på det åpne jordet, og langs gjerdet, men så ikke noe mer til det. Det må altså i hvert fall ha vært i stand til å løpe et godt stykke.

 

Fant så vidt litt blod og pels på gjerdet. Landbrukskontoret er kontakta – med GPS-koordinater og spørsmål til lovligheten av dette piggtrådgjerdet.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar