onsdag 14. september 2022

03-04.09 De beste elitehundene og premieutdeling

Nok en dag med fotgrafoppdrag

Elitevinner Annika Christiansen med Myway Gundogs Butler


Elitehund nummer 2 Jeanette Johansson med Fågelfinnarens Fridälv


Elitehund nummer 3 Vibecke Øra Skjelfoss med Tofteberglunden´s Vera


Elitehund nummer 4 Helle med Seahill High Wind Twig´s Marsala


Elitehund nummer 5 Trond Gjøtterud med Huntingmate Brasses Fivel


Elitehund nummer 6 Annika Christiansen med Stenhøjgårds Facination


Elitehund nummer 7 Charlotte Rasmussen med Squareclose West


Elitehund nummer 8 Jannicke Gurijordet med Blackthorn Ekko


Elitehund nummer 9 Anne Mansås med Djurbergas Spicy Rosmary


Elitehund nummer 10 Tommy Langelund Jakobsen med Salemasky Skimmer


Elitehund nummer 11 Per Hjermitslev med Lucky Labradors T. Titanium


Elitehund nummer 12 Lars Mejlby med Seahill High Wind Twig´s


Noen flere elitehunder:
Elitehund nummer 24 Amund Lorentsen med Gracehunters Wins Pirate Flash


Elitehund nummer 25 Michael Bager med Lttle Mhors Bella


Elitehund nummer 26 Irene Ingholt med Seahill High Wind Twig Tara 



Premieutdeling 
Unghund  



Veteran
Trond Gjøtterud 


Elite
1 Annika Christiansen med Myway Gundogs Butler
Jeanette Johansson med Fågelfinnarens Fridälv
Vibecke Øra Skjelfoss med Tofteberglunden´s Vera




Nok en dag med fotgrafoppdrag

Du verden for en uke det ble etterpå! Et utgangspunkt på 1100 ubehandla bilder har med mange timers kveldsarbeid blitt til ca 300 redigerte, identifiserte og publiserte (på MH2022) bilder.

Lærerikt å være fotograf og jobbe med bildene etterpå. Jeg har funnet ut en del av hva som funker mer eller mindre med et sånt oppdrag.
 
Noe av det aller viktigste er dette med nummerlapp på armen til hundefører. Skulle jeg få et sånt oppdrag igjen, kommer jeg nok til å mase litt ekstra på det. Be arrangøren om å innprente viktigheten av (riktig) nummerlapp. Så er det viktig å få tatt et ok bilde av ekvipasjen på vei inn, - ikke bare i full fart for å identifisere nummeret. Ser at jeg svikta litt på nettopp dette på de første bildene. Det er viktig at dommeren ikke står i veien for fotografen – ikke nødvendigvis så lett å få til, kanskje, men det hjelper med en bevisst dommer.

Hvordan unngå å forstyrre hunden/hundefører? Tja, - ikke så enkelt. Mine egne hunder blir helt fra de er bittesmå valper lært opp til å forholde seg i ro selv om jeg sitter på huk foran dem med kamera, men mange (særlig unge hunder) kan reagere på dette. Et par at hundene kunne jeg se reise bust og sende meg lange blikk, men for det meste gikk det altså bra.

Jeg fant ut at det funka ganske bra på unghund-posten å sitte på stolsekken og bare vri meg rundt etter hunden. Da ble perspektivet på bildene nesten godt nok, og jeg fremstod ikke som så «underlig» som om jeg hadde sittet på huk.

Et artig, men slitsomt oppdrag. Det sier vel litt når jeg som er SÅ glad i å ta bilder ikke orka å ta fram kamera på mange dager etterpå!

 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar