Utsikt fra hotellfrokosten
Det er ikke lett med disse sensitive
hundene. For 2 uker siden "meldte Rakel seg ut" på prøve ved å legge
seg ned i passivitet mens makkeren jobba, og spise gress.
Så de siste par ukene har jeg trent litt
med Skybert. Kasta ut markering eller stilt oss opp mot en dirigering. Og
kanskje stått et minutt og venta. Visst syntes hun det var rart, og ikke fikk
hun lov å legge seg ned eller spise gress heller.
På prøva i dag var hun helt GÆÆRN?! Hun
har aldri tidligere oppført seg sånn sammen med makkerhund. Starta med å knalle
på sin egen vannapport, for så å rocke rundt i myra før jeg endelig fikk henne
hjem. Selvsagt var hun ute og gikk resten av prøven i bånd. Måtte jo være med
videre sånn at makkerhunden fikk sin del av passivitet. Hun henta 4 markeringer
og 2 på feltet pluss en dirigering. Fikk labbefnatt og raste rundt på flere av
de første og hadde dårlige avleveringer på flere. Til og med kom et par små
pip. Heldigvis fikk makker excellent på tross av dette.
Men, hun var ikke til å kjenne igjen, har
aldri sett henne så het før. Men, samtidig har jeg blitt bedre kjent med henne
gjennom prøva i dag. Hun har noe indre uro og stress som hun må håndtere på et
vis. Og uten å få lov til å melde seg ut og spise gress, så fikk jeg dette i
stedet.
Prøva var lagt opp som en slags jaktsti
rundt vann. Begynte med to dobbelmarkeringer hvor hundene skulle hente én hver
og så bytte plass. Så. Feltsøk, hvor Rakel fikk hente 2. Søkte fint. Makker
henter flere. Hver sin markering. Rakel fant fint. Vi fulgte vannkanten.
Dirigering over vann. Forholdsvis styrbar, svømte over og svømte hjem. Fikk en
markering til.
Selv om jaktprøva gikk dårlig, var det
sosialt sett en super dag.
Avdeling Fosen kan virkelig være stolt av
det arrangementet de har laget. Du verden så mange timers arbeid i
forberedelse. Variert kiosktilbud og så den sagnomsuste middagen med helstekt
gris og fantastiske salater. Middagen innehold også premieutdeling (vi fikk i
hvert fall deltagerpremie) og loddtrekning med mange fine premier,
På kvelden bar det tilbake til det flotte
hotellrommet mitt. Som vanlig sov både Rakel og jeg bedre andre natta på nytt
sted.









Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar