onsdag 24. juni 2026

20.06. Rakel GÆÆRN på jaktprøve i Fosen - null



Utsikt fra hotellfrokosten


Det er ikke lett med disse sensitive hundene. For 2 uker siden "meldte Rakel seg ut" på prøve ved å legge seg ned i passivitet mens makkeren jobba, og spise gress.

Så de siste par ukene har jeg trent litt med Skybert. Kasta ut markering eller stilt oss opp mot en dirigering. Og kanskje stått et minutt og venta. Visst syntes hun det var rart, og ikke fikk hun lov å legge seg ned eller spise gress heller.

På prøva i dag var hun helt GÆÆRN?! Hun har aldri tidligere oppført seg sånn sammen med makkerhund. Starta med å knalle på sin egen vannapport, for så å rocke rundt i myra før jeg endelig fikk henne hjem. Selvsagt var hun ute og gikk resten av prøven i bånd. Måtte jo være med videre sånn at makkerhunden fikk sin del av passivitet. Hun henta 4 markeringer og 2 på feltet pluss en dirigering. Fikk labbefnatt og raste rundt på flere av de første og hadde dårlige avleveringer på flere. Til og med kom et par små pip. Heldigvis fikk makker excellent på tross av dette.

Men, hun var ikke til å kjenne igjen, har aldri sett henne så het før. Men, samtidig har jeg blitt bedre kjent med henne gjennom prøva i dag. Hun har noe indre uro og stress som hun må håndtere på et vis. Og uten å få lov til å melde seg ut og spise gress, så fikk jeg dette i stedet.

Prøva var lagt opp som en slags jaktsti rundt vann. Begynte med to dobbelmarkeringer hvor hundene skulle hente én hver og så bytte plass. Så. Feltsøk, hvor Rakel fikk hente 2. Søkte fint. Makker henter flere. Hver sin markering. Rakel fant fint. Vi fulgte vannkanten. Dirigering over vann. Forholdsvis styrbar, svømte over og svømte hjem. Fikk en markering til.

Selv om jaktprøva gikk dårlig, var det sosialt sett en super dag.

Avdeling Fosen kan virkelig være stolt av det arrangementet de har laget. Du verden så mange timers arbeid i forberedelse. Variert kiosktilbud og så den sagnomsuste middagen med helstekt gris og fantastiske salater. Middagen innehold også premieutdeling (vi fikk i hvert fall deltagerpremie) og loddtrekning med mange fine premier,









På kvelden bar det tilbake til det flotte hotellrommet mitt. Som vanlig sov både Rakel og jeg bedre andre natta på nytt sted.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar