mandag 16. oktober 2023

07.10 Miss Saigon

 


I dag fikk jeg nok en gang kose meg med å ta med et av tantebarna på opplevelse. Den snart 23 år gamle niesa mi og jeg starta med middag på Egon før vi avrunda kvelden med musikalen Miss Saigon på Folketeateret.

Forestillingen gjorde inntrykk. Ikke bare god musikk og flott oppsetning, men en krigshistorie som ikke er så veldig mange år siden. Den lille jenta som spilte sønnen til hovedrolleinnehaverne (ca 5 år gammel?) var bare kjempeflink. Sterkt å vite at foreldrene til «Kim» er blant de som måtte flykte fra Vietnamkrigen.

tirsdag 10. oktober 2023

06.10 Utbryterhund

 


Jeg har hatt fire forskjellige valper på «hunderommet», innestengt bak en barnegrind, på 70 cm. Ingen av de tre tidligere hundene har prøvd å forsere grinda. Clara kom seg over den da hun var knappe fire måneder. Jeg har prøvd med diverse kompostgrind «byggverk» i tillegg, men hun kommer seg gjennom/over alt som er.

Dvs. hun holder seg på rommet så lenge jeg er i leiligheten, hele dagen når jeg har hjemmekontor. Ligger og sover og slapper av. Men, hvis jeg forlater leiligheten, er det noe annet. Hun er veldig komfortabel med å være i bilburet. Og ja, jeg har et bur inne på hunderommet, og kan sette henne der ved behov. Men, jeg ønsker altså å kunne ha henne på rommet uten at hun bryter seg ut.

Jeg KAN lukke døra, men tror at hun da vil prøve å herpe den. Dessuten vil jeg heller at hun skal kunne se og høre Joy og meg som er på naborommet gjennom en grind.

Utfordringen er å finne en høy nok hundegrind til å ha i døråpningen. Den høyeste jeg har klart å google meg fram til er bare ca. 1 meter (bildet). Jeg må ha en på 180. Og så langt ser løsningen ut til å bli en stålgrind, en del av et hundegårdslement.

05.10 Ved og jorde

I dag tenker jeg litt ekstra på Pappa. Jeg fikk nemlig levert vinterens ved. Og Papps var altså ikke med på å rydde den på plass. Siste gangen han var med på dette var høsten 2021, i fjor var Han for syk. Og nå er han altså borte.

Vel, det ble noen timers hardt arbeid. 

   



Og på ettermiddagen fikk Clara ut litt steam på jordet.

04.10 Sting

 


Det går bra med pasienten nå. Ikke noe mer diaré og såret ser fint ut.


mandag 9. oktober 2023

03.10 Ulike behov

 


Status i heimen er én tobent til å ivareta to firbentes svært forskjellige behov. Pasienten Joy skal bare luftes forsiktig i hagen eller i bånd noen dager. Hun må overvåkes slik at hun ikke rører stingene sine. Vi vil jo ikke ha noen komplikasjoner med sårhelingen. Dette er selvsagt viktig for dyrevelferden til hunden. Det er også viktig fordi jeg har investert mye penger i et praktisk jaktkurs vi skal på om knappe tre uker. Planen er altså at Joy skal være restituert til da.

Valpen Clara har helt andre behov enn å holde seg i ro. Tvert imot trenger hun både fysisk og mental aktivisering, fortrinnsvis et sted hun ikke forstyrrer Joy.

Så, dermed ble løsningen «body» og krage på Joy, samt overvåkning på webkamera – mens jeg var ute på tur og trening med Clara. Dette fungerte strålende både for liten og stor. Dvs. Joy så jo ikke overlykkelig ut over bekledningen, men hun fant seg nå i det.

I kveld har Joy fått diaré. Jeg tror hun reagerer på smertestillende – og satser på at det er Paracet som er synderen, ikke Metacam. Paraceten slutter vi med i dag, men det er meningen hun skal fortsette med Metacam.

mandag 2. oktober 2023

02.10 Livmorbetennelse

 


Joy er sliten og trøtt etter dagens strabaser. Ikke bare bare å ha livmorbetennelse og gjennomgå en bukoperasjon. Men, nå er det betente inventaret fjerna, og pasienten sover tungt. Det var akkurat så vidt hun ville ha kveldsmat – noe som aldri har hendt før i de snart to årene hun har bodd hos meg.

Ifølge kirurgen så livmora slett ikke bra ut, mye puss og sterkt fortykka vegg. Ganske utrolig at Joy var så lite allment påkjent (ingen feber). Jeg har ikke merka at hun var syk før i går, da hun hadde utflod. Hun har hatt normal matlyst (en labrador skal være veldig syk før den forsvinner), og det har vært full fart på tur som vanlig. Det eneste spesielle, når jeg tenker tilbake på de siste ukene, er at hun kanskje har vært litt stiv i bakparten. Jeg hadde tenkt jeg skulle ta en tur til kiropraktor. Nå lurer jeg på om det kan ha vært magesmerter.

01.10 Nok en dag med gjengen

 


Vi koser oss med å være en litt større flokk en vanlig om dagen. Men, et skår i gleden var da jeg oppdaga at Joy hadde utflod.